fredag 17 augusti 2012

Hilleberg Akto recension

Trots att jag bara har använt mitt Hilleberg Akto i 4 nätter tänkte jag ge en recension av tältet här och nu.

Använde tältet under Fjällräven Classic 2012.

Natt 1 - i skogen vid Kebnekaise fjällstation
Väderförhållanden:
Ca 5-10 grader, torrt, fläktade något, ljust på kvällen, natten och morgonen.

Hilleberg Akto vid Kebnekaise.

Hilleberg Akto vid Kebnekaise.

Jag hade visserligen övat att slå upp tältet därhemma 2 gånger men jag hade ändå svårt att få upp det jämnt och snyggt. Tyckte att det blev skevt hela tiden - se tältbågen på andra bilden som lutar något och då hade jag ändå justerat tältet ett antal gånger och satt upp pinnarna på olika ställen.

Jag hade även glömt att öppna ventilationen och tältet var dygnsur inifrån. Detta gjorde troligtvis att tältduken säckade ihop något och hängde på morgonen, se bild 1. Det påverkade dock inte komforten i innertältet!

Det ska även tilläggas att jag inte hade mycket plats till förfogan. Det blev något knepigt eftersom tältet inte är självstagande. Men det löste sig någorlunda med korta linor. Tältet i sig är ju inte så stort - skönt det!

Natt 2 - nedanför vindskyddet mellan Singi och Sälka
Väderförhållanden:
Ca 5-10 grader, torrt, vindstilla, massor med mygg, ljust på kvällen, natten och morgonen.

Hilleberg Akto vid vindskyddet mellan Singi och Sälka.

Hilleberg Akto vid vindskyddet mellan Singi och Sälka.

Inuti mitt Hilleberg Akto.


Återigen samma som ovan: hade svårt att få upp tältet jämt och fint. Det påverkar dock inte komforten inuti tältet men är lite irriterande när man har betalat dyra pengar för tältet. Då vill man att det ser stramt och snyggt ut också! På den tredje bilden ser man hur det lutar även inuti tältet...

Tältet visade sig fungerar alldeles utmärkt mot mygg. Och då pratar vi om mycket mygg! Min rutin blev följande:
- slå upp tältet
- fixa ryggsäcken utanför tältet: vad behöver jag i innertältet, vad behöver jag utanför tältet (tex kök för middag), vad behöver jag inte alls
- lägga saker som behövs för natten (i inntertältet) i yttertält utan att öppna tältet (sovsäck, madrass, underställt, etc)
- öppna ytterdörren snabbt och sätter mig i absiden, stänga snabbt igen
- släng in grejerna i innertält med minimal öppning
- snabbt ut igen och slänga in ryggan i absiden på snabbast möjligaste tid och minsta tältöppning

Efter mottot: ju mindre mygg i absiden ju mindre risk för mygg i innertältet. Och det fungerade utmärkt!

Natt 2 hade jag även öppna ventilationskanaler. Inget kondens på morgonen.

Natt 3 - 5 km före Alesjaure (vid bron) på en kulle
Väderförhållanden:
Ca 10 grader, torrt, blåst, ännu mer mygg, ljust på kvällen, natten och morgonen.

Hilleberg Akto 5 km före Alesjaure.

Hilleberg Akto 5 km före Alesjaure.


Mygg, mygg, mygg, mygg, mygg, mygg, mygg

Kampen med ett jämt tält fortsätter även natt 3. Det blåste mycket och jag trodde att ljudet från en fladdrande tältduk skulle vara irriterande, men icke.

Annars inget särskild att tillägga för natt 3. Allt fungerade likadan som natt 2.

Natt 4 - i skogen vid checkpoint Kieron (före Abiskojaure)
Väderförhållanden:
Ca 10 grader, torrt, totalt vindstilla, mygg och knott, fuktig mark ljust på kvällen, natten och morgonen.


Hilleberg Akto vid Kieron-berget.

Skevt tält som dom andra nätterna. Trots öppna ventilationskanaler var tältet mycket fuktig med kondens. Det beror kanske på att det var helt vindstilla? Satt upp tältet idag (2 dagar efteråt) för torkning, det var soligt och varmt men vindstilla och det torkade på nolltid! Bra.

Annars inget särskild att tillägga.

Allmänt
Utrymme innertält:
Bra utrymme. Jag hade plats både ovanför huvudet och vid fötterna. Även på sidan fanns plats för mig där jag placerade mina grejer som jag behövde för kvällen och natten samt hunden (en liten cavalier king charles spaniel) fick ligga där. Jag hade inga problem att sitta i mitten av tältet, bra sitthöjd för mig. Jag är 175 cm lång, har långa ben och kortare överkropp.

Det krävs dock att man är något vig för att klara av att byta om och fixa lite inne i tältet...

Utrymme absiden:
Fullt tillräckligt för ett enmannatält. Ryggan fick plats på ena sidan, samt kängorna och lite småprylar som kök, koppel, avfallspåse etc. Andra sidan använde jag för in och utgång (satt mig där och stängde respektive dörr för att minimerar mygg i innertältet - som en sluss).

Ljusinsläpp:
Mitt tält är ju rött och ljusinsläppet var super. Har bra ljus natten runt, var aldrig i behov av en pannlampa. Nu tror jag dock att det inte var mulet heller.

Ventilation:
Bra när allt är öppet och det fläktar lite. Dåligt när man har stängda ventilationskanaler eller om det är helt vindstilla.

Komfort:
Jag saknade mer möjligheter att titta ut. Tex skulle åtminstone ett litet myggnät på absidens dörr vara trevligt. Det finns en möjlighet att ha stängd innertält dörr och öppna upp ett litet "fönster" med myggnät. Men eftersom jag inte ville öppna ytterdörren för att släppa in mygg så hade jag ingen som helst användning för fönstret.

Ett stort MINUS är dragkedjornas placering på innertältet. Det väger inte så himla mycket mer att lägga till dragkrokar för att kunna öppna åt bägge håll. Innertältet går bara att öppna åt ett håll vilket gjorde det mycket svårt för mig att nå min ryggsäck (som var placerad på motsatt sida) utan att riskera att mygg skulle komma in. Hade jag kunnat öppna andra sidan med bara någon decimeter så hade livet varit enklare ;-) Det går inte heller att öppna upp eller stänga långsidornas ventilationskanaler utan att lämna innterältet. En liten öppning åtminstone på en av långsidorna för att nå ventilationsöppningen hade varit smidigt.

Laga mat i absiden?
Har läst att folk gör det men ser inte riktigt hur det ska vara möjligt. Jag hade för många grejer i absiden. Då blir inte mycket plats över. Överhuvudtaget skulle jag inte vilja tända ett gaskök i absiden. Den är stor för detta tält men för lite för att laga mat på ett säkert sätt.

Bygga upp/ner tältet:
Frånsett krånglet med ett slät och fint tält så gick det faktiskt riktigt snabbt och smidigt. Och snabbare och smidigare lär det gå ju mer man övar. Det går oerhört smidigt och lätt att föra in stången, jämfört med andra tält.

Köpt hos:
Naturkompaniets webshop

Pris:
4699 SEK inklusive 1000 SEK "tältbidrag" dvs 1000 spän extra att handla för på NK.

Vikt:
1600 gram (vägd hemma hos mig - stämde överens med tillverkaren)

Packpåse:
Något pösig vilket gör det givetvis lätt att packa in tältet. Köpte till kompressionsremmar men skippade dem eftersom det adderar ytterligare några hundra gram som jag i slutändan ville slippa...

Totalbetyg:
4 av 5. Hade väntat mig en rejäl femma efter alla super recensioner jag läst och med tanke på priset. Men krånglet med uppsättningen irriterade mig, samt frånvarande av dragkedjor/krokar. Tror dock att tältet kommer växer på mig (säger man så?).

Lycka till!

9 kommentarer:

  1. Hej! Låter som allt gått bra och framförallt att knät och axeln klarat bravaden. Jag är inte riktigt med på det här "myggor i tältet" resonemanget. Om det är fyrtiotretusenfemhundranittifyramiljarder myggor omkring och på en när man går, spelar det då nå roll om man har tre i tältet? Hursomhelst, bra jobbat! Hälsningar Hasse
    Ps, jag har spöat ditt PB i GCC när du var borta. Känns bra! :0) ds.

    SvaraRadera
  2. Det värsta som kan hända är att det surrar hela natten i örat på en. Visserligen hade jag även med mig öronproppar ;-) Jo, ja, det spelar faktiskt roll. Otrolig skön känsla att stänga de där eländiga krypen ute.

    Efter - hur många? - veckor har du då äntligen lyckats att spöa en kvinnans rekord. Hur känns det Hasse, hur känns det? :P

    SvaraRadera
  3. Det känns jätte, jätte, jättebra! Fast allra bäst känns det när man vet att man cyklat tre mil längre än Vätternrundan :0) Dessutom runt en vacker sjö som betyder något i sammanhanget, inte en blåkopia av Öland :0)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Förstår inte heller hur du kan ha problem med att få tältet jämt. Låter mer som handhavande fel än att det är fel på tältet!

    SvaraRadera
  6. Nu skriver vi år 2017 och jag har använt tältet mååånga gånger. Har skött det väl och det känns fortfarande som ny. Kul att läsa vad jag tyckte då och vill gärna lägga till några tankar om vad jag tycker idag.

    Har fortfarande problem att få tältet rakt och jämt. Och nu pratar vi om 2.5 års erfarenhet med tältet och flera turer per år. Fibblar länge innan jag tycker att det är någorlunda jämt uppständ men nånstans är tältet alltid sned.

    Ventilationen är sisådär. Kan bero på andra faktorer men har i princip aldrig haft en morgon där jag inte haft kondens på innerduken. Även med helt öppna ventkanaler.

    Laga mat i absiden? Jodå! Det är fullt möjligt. Man måste givetvis har full koll och uppsikt! Nuförtiden brukar jag ha ryggan i innertältet och då finns gott om plats i absiden.

    Tältet är mycket lätt, enkelt att hantera och det lilla myggfönstret har jag hunnit utnyttja många ggr. Det är ju alltid en fråga om komfort vs vikt. Självklart hade ett myggnät som hade gått hela vägen ner samt ett till för yttertältet varit fantastiskt men allt detta väger ju.

    Tältet hänger med på alla turer! Skulle nog ge betyg 4,5 av 5 idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Edit: ej 2.5 års erfarenhet utan 4.5 så klart!

      Radera
  7. Tycker inte det finns så himla mycket att lära sig. Det ska inte vara och är ingen rocket science. Har tittat många gånger på videon och ser inte någon skillnad i hur han gör eller hur jag gör men ändå blir det sned 9 av 10 ggr. Är alltid tur om jag får det rakt. Känner att det mindre har med tältlinorna att göra utan mer hur jag spänner upp alledeles från början.

    SvaraRadera
  8. Det ser ut som om du inte har dragit tillbaka alla fyra små svarta linsträckarna på linorna helt innan du sätter ner tältpinnarna, och då kan du inte spänna tältet helt. Hoppas det går bra. Jag har också ett Hilleberg Akto.

    Med vänliga hälsningar

    Johnny

    SvaraRadera