torsdag 9 december 2010

Bara att nöta på!

Tack för era tipps på mitt förra inlägg. Det uppskattas verkligen!

Nu prövar jag en ny strategi för att övervinna den lata delen i mig.

Möjlighet 1: Löpning på morgonen
Jag tror inte att löpning på morgonen är något för mig, i alla fall inte just nu. Då skulle jag behöva gå upp kl. 5 och jag drar mig redan nu att överhuvudtaget går upp :-) . Det är säkert bara en vanesak. Får se, kanske när det ljusnar lite igen.

Möjlighet 2: Löpning under lunchen
Ja, det skulle kunna vara ett alternativt. Nu låter det säkert bara som en dålig ursäkt men jag tycker inte det finns bra löprundor nära jobbet. Jag jobbar på AstraZeneca i hjärtat av Södertälje, har provat att springa med en kompis ett par gånger sommaren 2008 men vi båda tyckte att det inte gick så bra. Det saknas ofta trottoarer, helt plötsligt tar vägen slut, man kommer inte rund, inga skogsstigar. Sedan är det ju så att jag redan nu tränar 2 gg/vecka under lunchen, spinning och bodypump och mitt jobb är i alla fall just nu mycket hektiskt. För det mesta brukar det bara bli en kort lunch med matlåda framför datorn. Inte bra, jag vet. Men: Löpning under lunchen - ett alternativ att fundera över.

Möjlighet 3: Löpning på kvällen
Då är vi där igen. Man är hungrig, trött, frusen. Men så har jag prövat något "nytt". Jag har varit inställt på en sak hela dagen: så fort jag sätter min fot innanför lägenhetsdörren så är det raka vägen mot träningskläderna. Det betyder, snabbt ombyte och ut. Inte tänka, inga kompromisser. Om man sätter sig framför datorn, TV:n eller gör först något annat så är det kört. Då hinner man bli ännu tröttare, hinner tänka. Ska fortsätta med denna "nya" strategi ett tag till. Enligt mottot: Bara att nöta på sina kilometrar!

Möjlighet 4: Transportlöpning
Det är ju faktiskt ett alternativ som jag har funderat på länge. Nu känns det inte riktigt rätt i tiden med tanke på all snö på vägarna och alla förseningar i sl-trafiken vilket förlänger min dag redan nu men framåt våren ska jag definitivt överväga det. Bara att kliva av någon station tidigare och jogga till jobbet/hem de sista kilometrarna. Men som sagt, det är nu jag behöver en strategi och förmodligen inte framåt våren.

Fler tipps och råd tas mer än tacksamt emot.

Gårdagens och kvällens runda på ca 6 km var helt enligt marathon.se:s 4.30-program. Det skulle ha varit ett lätt distanspass på 39-40 minuter. För mig blev det lite långsammare både igår och idag. Men så måste man även räkna in väglaget, I guess. Och det var jobbigt idag. Ingen rolig löpning. Vinden rakt in i ansiktet med små nålar av is/snö/vatten.

Igår:
Distans: 6,28 km
Tid: 42:36 min
Medelfart: 6,47 min/km

Idag:
Distans: 6,36 km
Tid: 41:03 min
Medelfart: 6,27  min/km

Bara att nöta på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar