fredag 3 december 2010

Premiär för skidåkning!

Min första tur - NÅGONSIN! Foto: privat.
Igår skrev jag historie - i MITT liv. Första gången på längdskidor. Vi åkte till Rudan friluftsgård i Haning. Spåren var fantastiska. Första gången åkte jag på ängen för att pröva. Redan efter några steg tappade jag balansen och ramlade. Men sen gick det. Vi provade spåret som inte var belyst. Det skulle vara flackt. Förutom backen i början/slutet var det faktiskt en flack bana. Och otroligt mysigt att åka med pannlampa.

Ganska så trött men lycklig nybörjare. Foto: Lisa
Jag tog mig ju rund men bara för att Lisa hade så mycket tålamod med mig. Det gick inte direkt snabbt, gled bakåt några gånger, fick inget fäste riktigt. Jag tror jag gjorde något fel med balansen och vikten. Sen var det otroligt svårt att komma upp för backen, där ramlade jag alltså för tredje gången. Just det. Andra gången jag ramlade hände bara sådär, när jag nästan stod stilla. Så det räknas inte riktigt. Drygt 5 km blev det totalt.

Men det var såååå fantastiskt att jag bara måste åka ut igen imorgon. Ska försöka komma upp tidigt och åka ut till golvbanan, prova lite för migsjälv innan Lisa får stå ut med mig igen.

Tjejen med mycket tålamod. Foto: privat.
Vädret var helt perfekt, 7 grader kallt, vindstilla. Eftersom jag aldrig hade åkt förut så visste jag inte heller vilka sorts kläder som skulle duga. Men det var inget problem: löparkläder för samma temperatur duger bra! I mitt fall betydde det vintertightsen, kompressionsstrumpor + cross country ullstrumpor, merinoull shorts, m.ull långt-shirt, funktionst-shirt, soft shell löparjacka, löparhandskar, mössa. Jag svettade inte lika mycket som under löpningen men det kommer nog ändra sig så småningom.

Utrustningen blev ett par Madshus ultrasonic, pjäxor från Atomic, stavar från oneway, bindning från Salomon. Jag lät skidorna tejpa och kompletterade med en grund och glidvallning. Mer än så vet jag inte ännu. Sen ingick både en vallningskurs samt en teknikkurs i köpet. Det måste jag utnyttja. Klubben (Linnéa IF alltså) ordnar dessutom skidkurser för nybörjare om behovet finns. Jag får göra lite reklam och tjatar till mig en sån kurs. Nu är man biten av sporten!

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder! Ett bra tips är att träna utan stavar en stund, gärna på platten! Bra balansträning, teknik och känna av hur man får fäste!!

    SvaraRadera
  2. Ja, det ska jag försöka nästa gång. Tänkte på det i helgen faktiskt och försökte att använda stavarna så lite som möjligt. Men det var tufft :-) Tack för tipset!

    SvaraRadera