torsdag 29 mars 2012

Träning, skador, planer

Efter torsdagsträningen med TSM. Copyright: Micke Sjöblom.

Det är detta som snurrar runt i huvudet: träningsupplägg, skador, framtida planer.

Om vi börjar med träningen.
Den har i det stora hela fungerat bra. Trots att jag har varit begränsat (se skador) så har jag hållit igång. Det blir mellan 5 - 7 träningspass i veckan. Ca 3 löppass, 1 body pump, spinning och styrketräning. Större fokus ligger just nu på styrketräningen för att få kroppen att fungera igen. Torsdagar är det TSM som gäller. Det är alltid kul och det ska jag förmodligen fortsätta med under sommaren.

Skadorna då.
Ja, axeln mår fortfarande inte mycket bättre. Det har gjort att jag inte har kunnat simträna alls! Även styrketräningen är begränsat, inga lyft överhuvudtaget, inga armhävningar (och jag som har börjat greja ett par stycken i rad med utsträckt kropp!). Ska förmodligen operera mig.

Sedan har jag haft ont i knäet sen i höstas. Nu är det så pass illa att jag inte ens kan gå utan att halta! Konstigt nog fungerar löpningen en aning bättre än promenader. Särskild när jag tar ut steget så känns det mycket bättre! Läkaren tror att det handlar är löparknä. Men sjukgymnasten håller fortfarande inte med. Har det - trots övningar - inte blivit bättre om 1 vecka så ska jag till en idrottsläkare.

I skrivande stund trasslas jag även med mag/tarmproblem. Det är ingen influensa men något är fel. Mycket illaluktande diarré, illamående, yrsel. Är hemma andra dagen nu och har inte tränat sen i måndags. Skam! Ja, så pass sårbar är man när man tränar på "en högre nivå". Man får inte släppa taget i vanor ett enda ögonblick. Alltid tänka sig för vem man hälsar på, vad man gör, vad man äter och dricker. (Förresten så har jag i och med fastan nu avstått från alkohol, chips och sötsaker. Vilket har gått mycket bra och jag trivs toppen med det. Enbart några få "synder" har begåtts...).

Planer framåt:
Just nu ser det - återigen - mörkt ut för En Svensk Klassiker.
Vätternrundan blir nog av. På lördag hänger jag med Fredrikshofs nybörjarsgrupp i Farsta för första gången. Det ska bli kul att träna långpass med dom.
Siljan runt den 2 juni ska jag också anmäla mig till (nej, ingen Stockholm Mara i år...). Det blir ett perfekt genrep inför Vätternrundan. So far so good.
Vansbrosimmet: Ja. Här ligger problemet. Får jag inte till axeln och får jag inte till simträningen så blir det inget och då blir det ingen klassiker på året.
Fler tävlingar jag tänkte köra: Kungsholmen runt, Stockholm Halvmara, Lidingöloppet samt några 5 kms- och milslopp.

Och så har jag anmält mig till lotteriet för New York Marathon. Vi har bokat flyg och hotell. Blir det ingen mara så åker vi givetvis ändå och jag anmäler mig även nästa år. Något år måste det ju bli av!

Men något riktigt kul som förhoppningsvis väntar i oktober är detta:
Mt. Everest i bakgrunden. Bild lånad av: www.granslosaresor.se
En vandring i Nepal från Lukhla till Mt. Everest Base Camp. Resans arrangör är Gränslösa Resor och efter deras presentation på Vildmarksmässan var jag helt såld. Att vandra i Himalaya år 2012 har varit planen sedan ett par år tillbaka och nu kan det bli verklighet!

Bara knäet och axeln blir bra igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar