lördag 28 april 2012

Varierad träning en fin lördag




Lördagens pass blev inte så som jag hade tänkt mig. När jag vaknade hade jag rejält träningsvärk i ryggen från igår. Även mitt permanent problematiska knä kände jag av. Jag skulle inte orka med ytterligare 8 mil cykling idag. Så var det bara. Lite ledsen blev man ju eftersom vädret var fantastiskt och cykling i klungan är ju så roligt! Men man måste tänka på helheten. Som ett tröstplåster så kan jag se framemot en tur med en tjej från vår fb-grupp "Cyklande Tjejer" (gå med där!!!) den 1 maj. Preliminärt sa vi att vi ska köra intervaller på Ekerö.


Men en dag helt utan träning? Nja, inte en så pass fin lördag som denna. På med vandringsbyxor, funktionskläder, gympadojjor och en 5-kilos ryggsäck och ut. Daniel, Heidi och jag gick totalt ca 1 mil: hälsade på hans bror i Snättringe (vi lyckades precis träffa familjen innan de satte sig i bilen och åkte till Gröna Lund!), handlade lite funktionsstrumpor, -trosor (från Röhnisch, undrar hur dom är) och annat smått o gått i Huddinge centrum och åt Tex Mex burgare samt en 88:an vid den lokala grillen. Självklart satt vi ute!




Och så hörde vi ett skrikigt ljud: en fladdermus! Sen la den sig mitt på vägen. Den verkade inte må bra?


Ett par timmar ute i solen (samt gårdagens 2 cykelpass) satt fint i kroppen: Vi belönade oss med en tupplur.


Framåt kvällen blev det då också en kort löprunda på ca 3,5 - 4 km. Knät alltså... vet inte vad jag ska göra med det. Ser verkligen framemot mitt läkarbesök på onsdag!


Jag fortsatte med några styrkeövningar som fick svetten att rinna ordentligt:
- Plankan med variationer i 75 sek
- sidoplankan i 30 sek på vänstra sidan. Höger går inte pga trasig axel.
- 3 x 30 varierande sittups
- 2 x 40 + 1 x 10 "stakningar" med gummibandet (mage och triceps alltså), på sista sprack bandet haha!
- 3 x 10 utfallsteg med hopp (per ben)
- 8 armhävningar med fusk (inte på knäna men jag gick inte ner hela vägen)
- 10 x tålyft
- 10 x tålyft per fot
- balansövning: "trädet", 30 sek per ben


Tänkte anteckna mitt matintag lite framöver. Inte för varje dag men lite då och då för att det får mig att tänka lite på vad jag äter. På andra bloggar läser man ofta när man har ätit bra mat. Och visst är det inspirerande. Men varje dag ser ju inte ut på det viset. Jag tänkte inte undanhålla något :)


Frukost: Ägg, bröd med marmelad, kaffe, juice
Lunch: Tex mex burgare (Grill Palats Huddinge hehe), cola light (inte så bra...), 88:an
Mellis: Kex choklad, 1 Lind kula (vitt choklad), kaffe
Kvällsmat: Fantastiskt gott köttgryta, knäcke, rött vin
Lördagsmys (alldeles strax): Nötter och säkert ett till glas vin 


Ser kanske inte så gott ut men det var det! Innhåller köttfärs, falukorv, creme fraiche, krossade tomater med chili, söt-sur chilisås, majs, paprika, purjolök och vitlök. Mmmhhh...

2 kommentarer:

  1. Sorry om det blev för mycket cykel igår. Inte meningen att du skulle få ont av det. Men annars var det nog prima träning, finns inget som är så stärkande som en obefintlig klunga / Hasse

    SvaraRadera
  2. Hasse, vaddå "förlåt"?! Det blev 2 fantastiska pass i fredags. Jag var själv så ivrigt att jag inte märkte hur trött jag egentligen var. Men nästa fredag är jag lite smartare och cykla enbart 1 pass. :) Tack för sällskapet, vägvisningen och peppandet!

    SvaraRadera