lördag 6 oktober 2012

Packning för Mt Everest BC Trek

Packning i full gång. Allt är sorterad, invägd, kontrollerad. Nästa steg är att packa in allt i väskorna/rycksäckarna.

Man får:
Checka in 23 kg (hur många väskor man vill)
Ha 7 kg handbagage
Jag flyger med Qatar Airways via Doha (Qatar) till Kathmandu (Nepal).

Det första jag gjorde var att fylla min nya, superfina fickplunta med cognacen jag gillar mest. Det fick plats hela 200 ml!

Fick pluntan idag till min tidiga födelsedag (fyller på måndag men då är jag i Kathmandu).
Jag har faktiskt önskat mig just denna ett par år redan men det har varit svårt att få tag på den.
Nu har Daniel kontaktat mååånga affärer som säljer Barbour och av alla dem har
NK gått med på att ta in några stycken lite tidigare i år (dom brukar gå åt som julklapp).
Vad glad jag var! Som ett barn i en godisaffär med obegränsat budget.
Jag ordnade allt i rummet i kategorier och packade efter det som fanns i mitt huvudet. Det visade sig att jag bara missade 2 st saker: avfallspåse och läppbalsam :)

Elektronik:
- Systemkamera + extra objektiv
- Pannlampa
- Mobil
- Kikare som jag så snällt fick låna av vandringsvännen Jan Segerberg
- Bankdosa: hade ett samtal med min bank och där rekommenderade man mig att ta med denna i fall det blir problem i Nepal, då kan de snabbare hjälpa mig


Apotek/Hygien:
- Resorb: kanske lite väl mycket?
- Vattenreningstabletter
- Tape, linda
- Sårtvätt, kompresser
- Skavsårsplåster, herpeskräm/plåster
- Bepanthen (för torr hud, super!)
- Tabletter: Voltaren, Ipren, Imodium, Antibiotium mot magsjuka, paracetamol med morfin
- Ögondroppar

- Våtservetter (hand, ansikte, intim), handsprit
- Tandkräm/borste
- Handduk, stor och liten (liten för att kunna tvätta mig på kroppen utan dusch)
- Hårborste, shampoo/balsam, torrshampoo
- Kontaktlinser
- Nagelklipp
- Vikkåsa (det lär man sig i fjällen - mycket användbar vid tvätt)
- Tvättlina
- Solkräm
- Läppbalsam med solskydd ("Försvarets")


Kläder:
- Byxor (2 par: Bergans softshell, Fjällräven G1000)
- Korta och långa t-shirts (merinoull samt för Kathmandu)
- Regnställ (Byxor: Fjällräven, jacka: Haglöfs LIM)
- Gore-tex Jacka (Haglöfs, ev köper jag en dunjacka på plats)
- Softshelljacka (Fjällräven)
- Mössa, keps, pannband, löparhanskar (ska köpa jakullsvantar och mössa på plats)
- Underkläder
- Fleecejacka (Fjällräven, Houdini, 2 st)
- Strumpor
- Gympadojor



Sova:
- Sovsäck (ca -10 damkomforttemp, Western Mountaineering Antelope)
- Sidensovsäck för att öka med ännu några grader
- Fleecebyxor och tröja för trekken
- Lättare pyjamas för hotellet i Kathmandu



Trekken:
- Stavar (Leki, Makalu Carbon)
- 2 st 1L vattenflaskor (ska klara kokande vatten, Nalgene wide mouth)
- Vätskesystem (Asics)
- Damasker (Bergans)
- Sopsäck (3 st)



Trivsel/Övrigt:
- Bars, Wildchips
- Papper/penna
- Bok - om Nepals Himalaya och Buddhismen :)
- Fickplunta :D
- Kniv
- Karta (National Geographic 100)
- Solglasögon
 


På resan:
- Kängor (går ej att ersätta!!! ska man ha på sig)
- Vandringsbyxa (Bergans - OBS! samma som "kläder")
- Stödstrumpor
- Skjorta (köpte jag idag faktiskt, en billig, enkel - men man känner sig lite mera påklädd än i vandringskläderna)
- Fleece (Houdini - för flyget, OBS! samma som "kläder")
- Lätt ryggsäck (Sea to Summit, ska ha den även i Kathmandu och på dagsutflykter i bergen, tex till templen)
- Plånbok med kort, dollar, boardingpass
- Dokument (kopior på pass, visum, div information)
- Porträttbilder (för visum, vandringstillstånd)
- Kudde, ögonbinda
- Bok (OBS! samma som "trivsel)
- Hårborste (OBS! samma som "hygien")



Bäraren tar min stora ryggsäck - Fjällräven Kajka 65L - där hon (jag tror vi har en kvinnlig bärare) packar in även sina egna kläder och jag har en liten mindre - Fjällräven Friluft 45L - där jag har allt för dagen med mig. Bärarna brukar gå i förväg och bokar in oss på teehusen, därför ser vi inte halva vår packning tills på kvällen. Vi har guider med oss, 1 eller 2 eftersom vi inte är så många.

Vikten slutade på ca 20 kg, exkl. kabinväskan. Bäraren ska få max 12 kilo och jag hade tänkt bära på max 8 kilo. Sedan lämnar man en väska på hotellet i Kathmandu. Jag tror att jag - än en gång - har planerat packningen mycket bra!!! :D

Hela listan finns här:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AsNibXdD3CdJdFd6QWU5Sm9WZkN2eTRSaWJFWUlrOVE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar