tisdag 16 november 2010

Dåligt samvete för träningsfria dagar

Igår kväll var jag anmäld till Power Yoga II. Jag hade verkligen lust, såg framemot det. Dagen hade varit dåligt på jobbet och det skulle vara skönt och avkopplande. Men så kom maken på att han var sugen på pasta carbonara. Jag handlade på vägen hem och tillsammans lagade vi maten. Ohhh vad det luktade gott och ohhhh vad hungrig jag var. Så lockande att äta tillsammans med Daniel, njuta av ett glas vin. Och så blev det också. Jag avbokade yogan och vi åt tillsammans.

Ibland gör man så. Man prioriterar att umgås med de närmaste. Men Daniel hade inte brytt sig så mycket om jag hade ätit senare. Han hade ju redan tränat under lunchen! Och i efterhand ångrade jag mig och fick dåligt samvete. Faktum är att jag har börjat få dålig samvete för varje träningsfri dag. Jag känner mig ju frisk, har lust (ofta i alla fall), då känns det bara som en dålig ursäkt att hoppa över det planerade passet. Väljer man en aktiv vila så är det något annat men att ångra sig en timme före passet och avboka... det är dåligt.

Nå, idag gick det bättre. Jag var laddad hela dagen för backpasset med Linnéa IF. -3 C ute. Vad ska man ha på sig? Jag bestämde mig för mina nya vintertights, mina kompressionsstrumpor (som ju går upp till knäna), långärmad merinoull, jacka, handskar och mössa. Det blev helt rätt. Byxorna är dock lite för stora rund magen och höfterna. Fast jag drog åt snöret så fanns ett stort glapp vilket gjorde att kall luft samlade sig rund höftregionen. Inte bra. Nästa gång kompletterar jag nog med mina merinoull-shorts (supertunna men varma).

Något halt var det också och nu när alla stukar sina fötter var jag extra försiktigt. Lämnade alltid plats till mannen/kvinnan före mig för att iaktta underlaget. Det gick bra i alla fall. Uppvärmning - löpskolning - och så kom den korta men branta backen. Upp i rask tempo, ned i lugn joggtempo. Och upp igen, ned igen, upp, ned, upp, ned. I ca 20 minuter. Jag tog i mycket i början på uppförsbacken och tog det lugnt nedförs. Men sen åkte luften ur på något sätt. Jag gick en sväng nedförs och körde något lugnare uppförs. Och så vart det ett något lugnare tempo uppförs än i början. Efter backpasset belv det styrkeövningar. Vi avslutade med en planktävling och helt otroligt så slutade det jämt mellan Cecilia och Hasse som stannade kvar i plankan i mååååånga minuter. Riktigt häftigt! Jogg tillbaka till Zinken och stretch.

Allt i allo ett roligt och lagom hård pass med totalt 7 km. Ja, lagom hård. Så skulle det inte vara enligt Lars Andersson. Antingen kör man lätta eller mycket hårda pass. Nå ja. Inte idag och inte för mig. Jag saknade väl någon som pushade mig in i det sista. Jag har själv väldigt svårt att pusha mig, att ge det där lilla extra. Det är därför jag alltid är rätt så utvilad precis 1 minut efter en tävling. För det mesta ger jag inte allt helt enkelt. Det är också något att träna på!

Väl hemma gick jag direkt en runda med Heidi. Åter tillbaka var även Daniel tillbaka från sin bordtennis träning. Dusch, ett lass tvätt in i maskinen och så fixade jag salladen till Daniels köttfärspanna med ris. Det smakade gudomligt! Köttfärs (väl genomstekt), blandad med lök/purjolök, majs, paprika, vitlök och kryddad med salt, peppar och chili. Oh, denna rätten älskar vi! Adios the dishes (diskar undan) och en sväng till datorn. Upptäcker till min stor förskräckelse att jag verkar ha glömd min Garmin i omklädningsrummet på Zinken. Hoppas, HOPPAS den dyker upp igen! :-( Så klantigt av mig.

(Har förresten hittat ett bra sätt att äta på träningsdagar: fukost som vanligt hemma eller på jobbet (ofta joghurt eller risifrutti), mellanmål i form av frukt, lunch vid 11 som vanligt, mellanmål i form av smoothie, joghurt eller annat lätt, eventuellt något litet precis innan passet för att inte träna med hungrig mage. Idag blev det den sista saffransbullen som fanns kvar ifrån helgens påse. Fungerade bra tycker jag. Gainomax, banan eller sportdryck direkt efter träningen och sen middag - mackor eller lagat.)

Imorgon blir det spinning. Då får jag köra hård, mycket hård! Ingen träningsfri dag imorgon - inget dåligt samvete!

1 kommentar:

  1. Hej Annette !
    Kul och inspirerande inlägg ! (Hoppas du får tillbaka din G305!) Men jag hänger inte riktigt med på allt. Det där att många borde köra sina lungnare pass ännu lugnare och sina lite hårdare pass ännu hårdare har jag läst på sina håll och försöker jag också, delvis (även om det finns vissa tränare som rekommenderar typ 3-5 bergsprints under en hemskt lugn 7-10km runda, och det är både kul och effektivt, för mig), men vem är Lars Andersson. Ska man känna till honom ? En profil jag missat ? Jag är väl hopplöst efter antar jag.

    Först i höstas började jag lite med "Lauf-ABC" med en kollega som är tränare, men efter 3-4 gånger skadade jag mig i och för sig. (Om det inte är ett begrepp så strunt i det.) Jag är inte riktigt haj på den svenska terminologin, eller vad folk menar i allmänhet : Vad för slags övningar menar du/man när du/man skriver löpskolning ? Och vad för styrkeövningar kör ni ? Och vad är det för planktävling ni kör ? Det låter kul !
    Jag känner att jag behöver lite nya idéer för träningen nu när jag så långsamt kan komma igång med träningen igen efter skadan jag haft.
    Du kanske kan lägga in ett inlägg till med lite tips.
    Det vore inspirerande !

    P.S. Vill inte vara petig, men som tysk-svensk-språkig är jag ganska språkmedveten, men gör i och för sig fel jag med. Om man vet om det, märker man att du har tyska som bakgrund. Kan du gissa varför ? Jo, det är "d"-na! Det är ju klart att du vet det, men det ska vara runt magen och ett lagom hårt pass och köra hårt, och verkar ha glömt, istället för rund, hård och glömd.
    Jag tror det är för att alla dessa är adverb och för att adverb på sv alltid slutar med t, men det går säkert att kolla upp det.
    D.S.

    oj, nu ser jag att jag svarar på ett gammalt inlägg. Äh, jag svarar ändå !

    /Anders

    SvaraRadera