torsdag 18 november 2010

Fartlek

Så skulle man väl kvällens pass kunna kalla, en lek med farten.

Motivationen var inte direkt på topp när jag kom hem. Intervaller i Hammarby lockade inte alls när jag var trött, frös och var hungrig. Slängde i mig lite cashewnötter och satt mig en stund framför datorn. Kollade mail, skrev mail, funderade, läste bloggar. Och varför sitter jag inne och läser om löpning och marathon när jag egentligen borde vara ute och träna löpning och träna för en marathon? Försökte hitta på en massa med ursäkter i stilen med:

"Nu är klockan redan 19.30, jag har inte lagat mat ännu och mannen kommer hem snart. Ska vi verkligen äta så pass sent? Det är inte nyttigt."
"Det kommer bli sent, jag kommer vara trött imorgon och jag kommer ha svårt att komma upp ur sängen."
"Det är väl lite halt ute, eller?"
"En vilodag efter det hårda spinningpasset igår är inte heller fel."
"Bättre egentligen att ta ett pass imorgon."

Nämen, skärpning! På med byxorna och hela kittet, på med reflexväst till hunden och ut. Det var halt ute, faktiskt! Första gången för mig att springa på denna isbanan. Hade fullt upp med att styra hunden att hon inte skulle dra eller springa nära vägen, att justera hennes koppel rund midjan, att andas rätt för att inte imma igen mina glasögon. Det blev ett ofrivilligt fartlek-pass. Eller.... hade väl funderat på fartlek dock lite mer kontrollerat fartlek. Nu var jag tvungen att anpassa farten till vägunderlaget.

Bästa farten: 4,38 min/km (troligtvis ner för en sandad backe)
Sämsta farten: 10,43 min/km (när jag var tvungen att plocka upp hundens avföring)
Genomsnittsfart: 6,27 min/km
Distans: 4,65 km
Tid: 30,29 min

1 kommentar:

  1. Hej Anette
    vad kul att hitta din blogg också!
    Ska bli kul att följa dig lite!
    Vi verkar ligga hyfsat lika i vår träning.

    SvaraRadera