fredag 8 juni 2012

Vasaloppsträningen har börjat!

Testet: Lägg skidorna på ett plant underlag och skjut iväg dem.
Glider de åt något håll? Då är inställningen fel. Mina glider åt vänster.

Vasaloppsträningen har börjat! Ja, så kan man väl säga. Innan Vättern ens är avklarat :) Fast vi börjar med en mjukstart. Kanske lite tidigt men med tanke på att jag är novis på skidfronten så är det lika bra att ligga i.

Nåväl. Kunde inte vara med på måndagens rullskidträning/kurs med Huddinge SK men så erbjöd sig supergulliga Ragnar att träffa mig på torsdag, igår alltså. Ragnar är en "seg veteran" (om man nu får säga så utan att förolämpa någon) som har åkt rullisar i över 20 år. När han köpte sitt första par så var detta med rullskidor fortfarande nytt och folk ute på gatan tittade snett på honom. Men han gav sig inte. Han brann för skidåkning och ville träna även på sommaren. Han har åkt otaliga Vasalopp och numerar blir det Öppet Spår för honom. Han orkar inte riktigt längre med stressen vid starten. Jag var tvungen att kolla upp Ragnar på Vasaloppets hemsida och där hittade jag följande imponerande resultat:

Antal Vasalopp: 29
Antal Öppet Spår: 3
Tid Ö.S. 2012: 7:10:42
PB Vasa 1998: 5:42:39

Detta är helt imponerande och jag hade förmånen att få honom som personlig tränare!

Vi startade vid Ågesta Samglas och åkte först några varv uppför en kort, brantare backe där vi tränade att diagonala upp.för Sedan gick vi ner. Sista varvet skulle jag ta i men det gick väl lite sådär :)

Sedan åkte vi längs med Ågestavägen på cykelbanan där jag tränade på stakning med frånskjut, diagonala och till slut åkte jag utan stavar. Mina problem är

- balansen så klart; det känns ganska vingligt på fötterna
- att åka rakt; vristerna och lår/sätesmusklerna, ja hela kroppen får jobba för att hålla mig rakt på banan
- att åka "naturligt"; såhär i början känns inget riktigt naturligt, allt är vingligt och inte avslappnat
- att staka diagonalt; eftersom jag fortfarande har problem med balansen så stakar jag när jag skjuter ifrån, alltså på fel sida
- stakning vid fötterna; jag har en stavisättning som ligger långt före kroppen
- rätt lutning på överkroppen; jag är rätt så rakt många gånger vilket inte ger mig rätt vikt när jag stakar
- att rulla på skidorna; när jag skjuter ifrån så stoppar jag gärna skidan och lyfter den för mycket. Man ska nog "rulla" mycket mer annars får man inget flyt.

Och så har jag problem med att jag glider åt vänster håll. Ragnar sa att jag skulle testa om skidorna rullar mot vänster av sig självt. Jag la dom alltså på parketten och sköt iväg dom så rakt som möjligt flera gånger och visst kunde jag se tydligt att åtminstone en av skidorna gled åt vänster. Den andra hade bara en lite tendens åt vänstra hållet. Det måste jag fixa till!

Nu efter Vättern gäller det att ta sig ut och öva. Det är inte så mycket tal om träning än så länge. Riktigt kul att få starthjälp så att man kommer igång snabbare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar