torsdag 28 juni 2012

Vilken utveckling!

Stockholm Marathon 2011.
Väl förberedd och oförskämt pigg efter 3 mil.


Jag har varit lite slarvigt med att uppdatera bloggens alla sidor. I vissa hittade jag information från bloggens start (2009) :) Nu är allt uppdaterat.

Det är rätt så intressant att se träningsutvecklingen på det sättet. Vilka var målen 2010, vad är målen 2012? Hur gick det?

Lite kuriosa:

  • Har ökat träningspass per vecka från 3-5 till 7-9 från 2010-2012.
  • Antal vilodagar/vecka 2010: ca 4. Antal vilodagar/vecka 2012: 1-2
  • Har under åren jobbat medveten med att undvika skador. Hur gick det? Har blivit av med benhinneproblem, har dragit på mig löparknä. Hälsenor ok. Knäna ok (i övrigt). Lite kortvariga sträckningar och muskelfästeinflammationer men annars har allt annat varit ok. Facit: det gick väl rätt så bra.
  • I början av bloggen fanns all fokus på att klara av Stockholm Marathon 2011. Och det gick vägen!
  • Det började med löpning och vandring. Nu cyklar jag även, åker skidor och rullskidor.
  • Från att inte ens kunna kalla migsjälv "motionär", som fruktade att springa 5 kilometer i sträck kan jag nu bocka av Maran samt 2 delar av hel(!!!)klassikern (Lidingöloppet, Vätternrundan).
  • Har ännu inte lyckats med målet att bestiga Kebnekaise.
  • Min vikt har pendlat mellan 62 (början av 2010), 59 (mitten av 2011), 64 (början av 2012) och 62 (mitten av 2012).
  • Började 2009 och 2010 med 34:27min - 5km och 65:49min - 10km. Jobbat upp mig till 27:37 och 55:14 under 2011.
  • Har gått med flera klubbar under åren (bl.a. Fredrikshof och Huddinge SK)
  • Antal prylar har ökat avsevärd.
  • I början var jag ivrigt att anteckna varje utfört träningstillfälle och följa träningsscheman från tex Anders Szalkai. Nu med tiden utvecklar man sin egen träningsstrategi.
  • Har roliga saker på g som inte alls fanns på katan för 2-3 år sen.
Resultatet är helt fantastiskt tycker jag! Jag är ingen super motionär och har inga tider att skryta med. Inte heller är jag den som springer Stockholm Maran under 4 timmar för att någon vecka därpå cykla Vätternrundan på sub10 för att sedan kasta mig in i vatten och simma Vansbro sub60. Jag är inte heller den som bockar av 4, 5, 6 mil löpning per vecka plus en massa annat. Är inte heller den som hinner med ett intervallpass före kl. 6 på morgonen. Och jag är definitivt inte den som springer ultrapass, cyklar enorma mängder mil per vecka eller åker rullskidor varje/vartannan dag.

Jag är en person i sina bästa år som älskar att träna, gärna mycket, gärna med sällskap, och gärna med mycket glädje. Jag är någon som känner sig piggare och gladare av träningen och som åstadkommer hyggliga resultat. Jag är helt enkelt en vanlig motionär med ambitioner som är en schmuuuula stolt över att ha klarat av Maran, Lidingöloppet och Vätternrundan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar