fredag 6 maj 2011

Ingen formtopp

Man hinner inte uppdatera bloggen så som man kanske skulle vilja. Tiden flyger förbi i rasande fart. Jobbdagarna är långa. Väl hemma så krashar jag antingen direkt framför TVn eller så blir det ett snabbt ombyte in i löparkläder, köra ett pass, duscha, äta, varva ner med en bok kanske (Lance Armstrong "It is not about the bike" för tillfället) och in i sängen.

Träningen flyter på helt ok. Jag är definitivt inte inne i en formtopp, ja, hade t.o.m. nått botten tycker jag men det är på väg uppåt igen (så minns jag MarathonMias ord "du ska inte ha din formtopp nu utan den 28 maj"). Benen har kännts tunga redan efter milen, jag har haft mycket problem med håll och konditionen har varit bättre förr. Jag försöker ändå att tvinga mig ut. Kanske dra ner på tempot eller skippa de sista kilometrarna på långpasset. Allt för att inte skada mig eller bli sjuk, allt för att kunna stå på startlinjen den 28 maj.

Det är med den inställningen jag tog mig till TSM-träningen den 28 april. På schemat stod ett backpass. Jag hängde med gruppen, körde medelhårda backintervaller. Låg inte i täten men inte heller längs bak. Det känndes ok. Lyckades dock få håll och vricka foten 20 meter innan vi kom tillbaka till stadion. Så typiskt! Som tur var så blev det inte mer än så.

Veckan avslutades med 2 jättesköna varv runt underbara Brunnsviken. Det var Mia som drog mig ut kl. 9 på lördagmorgon. Det var en underbar dag och vi sprang i lugnt tempo 1 varv. Mia tackade för sig och jag lunkade på ett andra varv. Benen var tunga och intentionen var att jogga tillbaka efter någon kilometer. Som bäst skulle jag få ihop 20 km totalt. Men sen flöt det på bättre och jag tog mig runt hela andra varvet. Tror att det blev 24 km totalt. Inte helt den distansen som skulle springas men nästan...


Fantastiskt positiva Mia och stylish Annette (öhöm...)

Mia får ett viktigt familjesamtal :)

Denna vecka har det varit tungt på jobbet och jag har unnat mig totalt hela 4 löp-vilodagar (sön-ons). Igår (tors) såg jag framemot TSM-träningen men så typiskt fick vi en akut sak på jobbet precis innan jag skulle dra och då hanns det inte med. Men svågern Stefan ville gärna hänga på en lugn mil.

Sagt och gjort så sprang jag bort till honom, 2,5 km - bra uppvärmning. Vi drog iväg och snittade med kring 6 min/km på 12 km. En del av banan runt Magelungen gick igenom terräng på små stigar. Över rötter och sten, upp och ner för kullar. Den delen som gick på plan mark drog vi på tempot. Skönt. Hann titta på Stefans nya Scott MTB innan jag varvade ned med 2,5 km. Totalt blev det 17,4 km. Bara sådär :) Och det känndes så braaaaa!

Fantastisk positiva svåger Stefan på Magelungens gångbro. Under den har man åkt skridskor måååånga gånger men nu glittrar vattnet i vår-kvällsolen. Underbart vackert!


Förutom löpning har det naturligtvis blivit styrketräning i form av body pump och cykling/spinning. Man skulle vilja hinna med fler och längre cykelturer men det får nog vänta tills efter maran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar