onsdag 27 april 2011

Mera träning...

... och ingen tid för bloggandet. Så ser livet ut just nu. Jag har fullt upp med träningen, framförallt Marathonträning. Nu kommer jag in i ett viktigt skede, de närmaste 2 veckorna är de tuffaste inför maran med en veckodos på 51 km. Sedan trampar jag ner med 37 och 19 km inför sista veckan som avslutar med Stockholm Marathon. Och jag har än en gång bestämt mig: det finns inga ursäkter de här sista veckorna. Så tufft det än må vara att resa sig från soffan men jag SKA UT! Jag ska fullfölja samtliga pass efter bästa förmåga!

Lördag, påskafton
Förra lördag, påskafton sprang jag med Mia Och Katrin andra varvet av Stockholm Marathon. Lärdomen blev att

- inte öppna för tufft (vi öppnade med 5.50 - 6.30 fart)
- att dricka på förhoppningsvis samtliga vätskestationer, även om det bara är en liten klunk
- att tillföra kroppen energi i form av energidryck och det som bjuds. Det behövs inte mycket, men lite och ofta.

På de 27 km så körde jag rejält slut på mig. Fick det tufft redan efter milen. Sen var det bara pest och pina - förutom poweraden som jag köpte efter 24 km vid bensinmacken och avnjöt sittandes med blick över Riddarfjärden.


Tjejgänget kl. 8.02 vid stadion. Foto: MarathonMia


Söndag, påskdagen
Det var i lördags det. I söndags blev det en vilodag.

Måndag, annandag påsk
Men i måndags körde jag en kort runda på 1,5 mil på min nya racer:


Jajamensan! Efter att jag hämtade den i torsdags från Södertälje, drygt 3,3 mil, fick jag rejält ont i nacken. Men det ordnade sig igen över påsken. De första turerna har som huvudsyfte att lära känna cykeln med alla sina växlar och att lära sig hantera skorna utan att vurpa! På kvällen blev det snabbdistans 5 km i Ågesta med ca 1 km uppvärmning. Medelfarten blev 6.05, inte illa för mig, inte illa. Och det kändes inte alls jobbigt. Svåger Stefan och jag småpratade hela tiden. Man kan alltså säga att det snarare var snabb prattempo eller medelhård distans?

Tisdag
Och så igår, tisdag: tusingar. Det blev 4 intervaller på 1000 km och 1 intervall på 600 m.

Intervall 1: medelhastighet 5,16 min/km
Intervall 2: medel 5,14 min/km
Intervall 3: medel 5,16 min/km
Intervall 4: medel 4,59 min/km (mycket nedförsbacke)
Intervall 5: medel 5,19 min/km
Totalt: 11,76 km

Men intervallerna tärde för mycket på kroppen. Jag kunde inte slutföra en ordentlig nedjogg. Det blev istället ned"snabbgång". Ja ja, ska väl inte bjuda på en formtopp nu.

Onsdag
45 minuter spinning för Kung Och Fosterland! Svetten rann som vattnet i Dalaälven. Högt sadel, lågt styre, blicken framåt.

Imorgon
Imorgon blir det 50 minuter styrka i form av body pump och TSM-träning!!!

NU
Nu ska sista klunken rödvin avnjutas, rastning av Heidi och sen är det sängdags! Nattis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar