tisdag 19 oktober 2010

1000:ingar med IF Linnéa

Träningen med IF Linnéa (IFL) började vid Zinkensdamms IP.
Foto: privat. 
Ikväll provade jag för första gången träningen med IF Linnéa. Alla kan vara med i klubben bara man kan springa milen. Jag tycker mycket om att träna i grupp. Det blir en annan motivation och man pushar sig mer.

Träningen började 18.30 men jag hann till Zinkensdamms IP redan 18.10 vilket gav mig lite tid att prata med några tjejer och killar. Man samlas i ett litet omklädningsrum bakom bortre läktaren. Jag möttes redan av löparsnack när jag kom in. Så trevligt! En av ledarna gick igenom dagens pass: tusingar på Årstabron, alltså intervaller på 1000 meter. Han hälsade oss, de nya (6 stycken) välkomna och så joggade ca 35 löpglada iväg mot Årstabron. Vid Tantolunden körde vi lite löpskolning och jag sprang på något och foten vek sig. Inte bra. Jag hoppade över de sista hälkickarna för att inte riskera något och för att kunna vara med på intervallerna. Det var ju mörkt så man fick vara lite extra försiktigt.

Sedan delade vi in oss i olika nivåer: milen på 35, milen på 35-40, osv. Jag var med i sista gruppen, milen på 60. 1000 meter är exakt en gång över bron och vi skulle hålla tempot som vi har under ett millopp, alltså 6 min/km. 60 sek vila emellan intervallerna. Eftersom jag aldrig har sprungit milen på 60 så hade jag ingen aning hur jag skulle klara det....

Vi var 3 tjejer, 1 ledare, Josefin och jag och drog iväg ganska så fort när det var vår tur. En snabb titt på klockan, tempot låg under 6 redan från början. Första intervallen avklarat på ett snitt av ca 5.40. Under andra intervallen fick jag plötsligt håll! Det har jag inte fått sen många år tillbaka. Men nån gång måste det ju komma. Jag koncentrerade mig nog en smula för mycket på andningen eftersom ledaren hela tiden pratade om det. Nå, då gick jag en bit men hängde på igen på 3:e intervallen. Den gick något långsammare omkring 6.00. 4:e intervallen var den tuffaste: vi snittade på ca 5.15 och avslutade med en spurt på 4.14. Där fick jag en rejäl spykänsla. Sådär ja. 5:e intervallen delade vi upp på 500/500 och första femhundringen gick på ca 5.20 och andra på ca 5.00. Det var ett apjobbigt men fullt genomförbart pass. Och kul var det, som vanligt.

Sedan följde en kortare nedjogg och gemensam stretch på IP:n. Allt i allo var det mycket bra. Själv tar man sig inte ut och kör tusingar bara sådär. Jag hade alltid en viss ångest för den här långa intervallen. Men det var riktigt kul. Det kan bli ett favoritpass. Man tränar nämligen på att klara ett högre tempo under en längre sträcka. Exakt det som behövs för att bli snabbare på tex. milen. Vi får se om jag känner samma sug för IFL-träning på torsdag igen.

Distans: 9.15 km
Maxfart: 4.14 min/km

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul det låter!! :) Kanske ska hänga på när min rehabperiod är slut 8 november?!

    SvaraRadera
  2. Visst! Gör det. Det var verkligen jätteroligt. Jag ska säkert dit igen nästa tisdag.

    SvaraRadera