måndag 25 oktober 2010

Vad äter vi och varför?

Med aktuell anledning till mitt "tighta-tights-problem" har jag haft en del funderingar kring mat och det vi stoppar i oss under dagen. Har under mina kaffepauser idag försökt leta upp lite mat-nyttig info på andra löpbloggar och hur andra löpare äter. För ett är säkert: De som springer milen under 50 minuter är inte överviktiga. Inte heller ser de ut att ha problem med tighta tights (de kanske har andra problem?).

Nu ska man ju inte jämföra sig med andra allt för mycket för då blir man knäckt. Men någon fundering över maten jag stoppar i mig när jag vill uppnå höga mål bör jag ändå ha och då kan det kanske vara värd att snegla rund hörnet och se hur andra gör. MEN: faktumet är att det inte pratas så mycket om just maten (och drycken). Det är sällan någon överhuvudtaget skriver något, och om det skrivs så är det mest över det goda i livet i stilen med "igår kväll blev det några glas rödvin med vänninorna i stan". Petra Månström tippsar ibland om det ena eller andra nyttiga och goda receptet men som sagt. Där tar det stopp. Man får aldrig veta hur våra löpvänner egentligen äter dag in dag ut.

Är det för tråkigt att skriva om det? För känslig? Är det inte minst lika viktigt som själva träningen? Vad vår tallrik består av (kolhydrater/proteiner/fetter...) och i vilken mängd har ju stor betydelse.

Nu är det nog ändå för tråkigt att läsa om vad just jag åt idag. Och så tycker kanske alla och därför skrivs inget? Undrar om det finns löpare som följer en mer eller mindre strikt dietplan? Många säger att de springer för att kunna äta. Det stadiet har jag nog inte riktigt nått. Jag behöver alltid vara uppmärksam om vad jag stoppar i mig.

Är det svårare för tjejer än för killar? Vilken är den största boven till orkeslöshet, viktuppgång (eller åtminstone inte nedgång), tyngd i buken? Är det kolhydraterna (snabba? långsamma?), fettet, alkoholen? Kan man påskynda återhämtningen med en speciell diet? Kan man påskynda utvecklingen med en speciell diet? Får nog leta vidare och utveckla min egen dietplan...

2 kommentarer:

  1. Jadu jag skriver sällan om mat, kanske för att jag har KATASTROFALA matvanor. Jag äter verkligen inte på McDonalds varje dag (kanske 1-2 gånger i månaden), och jag brukar äta väldigt nyttiga frukostar, men utöver det så äter jag godis för ofta, lagar sällan ordentlig middag, äter för mycket, äter för lite osv.
    Men jag ska bättra mig, och har börjat skissa på en plan..

    SvaraRadera
  2. Det är nog mer tanke om vad löpare äter än det som skrivs. En lätt löpare springer snabbare än med ett par extra kg. Jag har pratat vissa som vid enstaka tillfällen unnar sig och äter allt inom godis, glass osv samma dag - för att sedan återgå till strikt nyttig kost.

    Utan att jag själv är påläst i ämnet ger små förändringar stor effekt när man tränar aktivt. Men jag tillhör nog dem som tränar för att få unna mig det lilla extra utan att vikten drar iväg.

    Äta mindre portioner mat och så lite onyttigt socker som möjligt är det jag försöker hålla mig till. Men så anser jag mig själv inte vara "löpare", utan glad motionär :)

    // Lisa

    SvaraRadera