söndag 17 oktober 2010

Abborrbacken under Lidingöloppet

Igår, exakt 3 veckor efter Lidingöloppet, bestämde Lisa och jag mig för att vidga våra vyer och springa på Lidingö. Vi bestämde träff kl. 10.30 i slutet av Grönstavägen. Det brukar ju vara en hel del trafik på vägen och när man bor söder om stan så undviker man att åka bil genom stan. Men en lördag förmiddag är det faktiskt ganska lugnt på vägarna. Vallhallavägen - mot Lidingö - över bron - direkt höger efter bron - rakt fram, rakt fram - svänger vänster vid skylt mot Grönsta - och så är man framme vid parkeringsplatsen.

Här och var fanns fortfarande avspärrningar kvar från folksfesten för 3 veckor sedan. Vilken stämning det måste ha varit. Men nu var det fridfullt: enstaka löpare, hundekipage och pensionärer. Bilens termometer visade 1,5 C när jag parkerade. Jag bar en lång ärmad merinoull-shirt under min löparjackar vilket visade sig vara ett utmärkt val. Ett par (nike)handskar och en (nike)mössa fick också skydda mot kylan. Solen lyste och det var en fantastisk vacker höstlördag.

Och så sprang vi iväg, Lisa, lilla dvärgpinschern Nova och jag på Lidingöloppets sista mil, Lidingötjejloppet. Tanken var att ta det något lugnare än torsdagens runda men tempot var utöver prattempo nästan hela tiden i och med alla backar! Och mamma mia vad det var backar!!! Det gick upp och ner redan från början.
Banprofil från Lidingöloppets sista milen.
Abborrbacken kommer redan före 5 km! Skärmdump från Garmin Connect.  

O så har man ju hört talas om en backe i synnerhet: Aborrbacken! Den ska vara en riktig tuffing. Ja, den skulle vi få känna på. Inte nog med att man har byggd upp en viss ångest för Abborrbacken. Nej, så finns det t.o.m. ett skylt i början av backen som talar om för en att man just står vid omnämnda backen! Tack för den! Ok, bara att bita ihop och upp. Men stigningen var bara för brant. Lisa tuffade på och var uppe i kort tid men jag fick gå en bit. När man tror sig vara uppe så fortsätter stigningen, och fortsätter, och fortsätter. "Och när slutar backen officiellt?", frågade Lisa? Ja, det undrade jag med... Tills vi kom till en skylt som talad om för oss att vi befann oss på spårets högsta punkt. Det måste väl ändå varit slutet nu.

Längs med banan passerar man små gulliga röda hus, promenadstigar (där pensionärerna rörde på sig), HAVET! (för just det, vi befinner oss ju faktiskt i skärgården) och ängar. Allt i allo var det en otrolig vacker runda och oj så bra för träningen.

Och vilken tid fick vi nu då? 1:09:20. Det är jag otrolig nöjd över! Vi platsar nästan i Lidingötjejloppets klass 2 (1A, 1B, 2,...7) som har en förväntat tid mellan 1:00 och 1:08. Med lite träning så kan dethär bli riktigt bra! Och lilla Nova hade en enorm energi och hade till och med energi kvar för en slutspurt med Lisa.

Tyvärr är mina fina bilder som jag tog borta från mobilkameran. Jag kanske hittar dom i framtiden igen?

Distans: 9,83 km
Tid: 1:09:20 h
Maxfart: 4,38 min/km
Medelfart: 7,03 min/km
Lidingö tjejloppet. Skärmdump från Garmin Connect.

2 kommentarer:

  1. Tack för en skön löpning! Nästa gång kanske vi ska ta Ursvik? Hälsn Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja, Ursvik låter toppen. Vad sägs om 15 km-slingan på helgen? Vi hörs!

    SvaraRadera