tisdag 6 juli 2010

Fartlek i regn

Idag körde jag passet som stod på schemat för att klara halvmaran på 2 timmar. Efter torsdagens pass med TSM har jag inte varit ute igen. Jag hade fått rejält med träningsvärk, framförallt i vaden. Men även lite känningar i magen. Men idag, idag ska det bli av igen. Jag måste komma in i rytmen igen!

Istället för 25 grader och sol blir det idag 15 grader och regn. Det har jag inget emot.

På schemat står fartlek, 4-4.5 km på 25 minuter + 1 km uppvärmning och 1 km nedjogg. Fastän klockan redan är 21 känner jag mig taggat. Jag har mått bra de sista dagarna och är sugen på ett tufft pass. I och med regnet är det ju lite mörkt vid den tiden men det är belyst ute på spåret. Jag väljer 6 km:s-slingan. Man tror att myggen är färre när det regnar men icke! Så fort man stannar till så blir det atack.

Uppvärmningen går bra. Springer på framfoten. Känner mig lite andfått i början men efter ca 800 m ställer sig flytet in och jag skulle helst vilja köra ett lugnt långpass. Nej! Idag ska jag kämpa! Stretch + myggfight - jag förlorar. Passet kan börja.

Jag börjar direkt med högt fart. För högt som det visar sig senare men det är ju så kul! Det känns som om jag flyger iväg. Jag träffar 2 människor (hann inte se om det var tjejer eller killar) som promenerar sina berner sennen-hundar. Det känns kul att jogga förbi dom i högt fart. Jag varvar högre tempo med högt tempo, lugnare och riktigt lugnt jogg beroende på hur det känns och hur slingan ser ut. Jag försöker att hålla olika farter vid backarna. Några backar tar jag i högre tempo, dom flesta i lugnt. Det är ju just det fartleken är, jag leker med farten.

Rund i mitten är jag tvungen att lägga in lite gång. Ja. Jag körde för hårt i början. Men jag lyckas att fortsätta springa på framfoten, inte hela tiden men lite till och från. Vill inte hamnar i samma situation som efter torsdagens träning. Efter ca 2,8 km får jag problem med andningen. Det har jag haft ett par gånger och jag tror att det är allergin som jag känner av. (Som barn/tonåring har jag haft astma i samband med allergi. Egentligen borde man ta lite spray innan passet. Men det har jag inte hemma. Vet inte hur lätt det är att få det på recept???)

Tempot och orket sjunker och jag lyckas inte klara målet. Jag spurtar rejält i slutet med all ork jag har kvar men det blev 27:27 minuter på 4 km. 2.5 minuter för långsamt. Maxtempot under passet var 4.17 min/km och medeltempot 6.51. Jag tyckte jag pressade mig ganska bra men tydligen inte tillräckligt bra eller så räcker det inte ännu helt enkelt!

För att klara halvmaran på max 2 timmar krävs ett tempo på 5.68. För att klara den på 2.10 timmar krävs 6.16. Nja, är inte riktigt där ännu. Jag får skylla på sjukdomen/operationen. Får se hur länge jag kan skylla på det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar