torsdag 1 juli 2010

Träning med TSM - Team Stockholm Marathon

Klockan närmar sig 17.30 och jag går upp för tunnelbanestation Stadion. Bakom mig ett gäng tjejer, ombytta till korta löpartights, den gröna TSM t-shirten och löparskor. Samtalsämnet: veckans alla pass och den kommande träningen med TSM - snabbdistans. Jag är fortfarande tveksam hur jag ska klara passet efter den 14-dagars viloperioden. Men väl framme vid SATS så är alla tveksamheter bortglömda. Solen tittar fram och ett stort antal löpare står redan utanför med glada och förväntansfulla miner. Registrering vid ingången, ombyte och kön vid toaletten är ett litet stressmoment för alla, det börjar blir ont om tid och gymmet är FULLT med löpare.

Jag kommer ut 5 i 6. Precis lagom för att ställa sig i rätt grupp (klara loppet på 2.10) och småpratar med några nyfunna kompisar. Gruppen är den långsammaste och de flesta är tjejer. I gruppen är vi rund 20 löpare och totalt kanske 100-130? 4 glada ledare hälsar oss välkomna och förklarar dagens pass. Vi ska jogga till "Eken" (ca 1,5 km), köra lite löpskolning, några koordinationslopp, 2 rundar à 2,5 km, tillbakajogg (1,5 km) och stretching. Det lovas även Gatorade och en överraskning!

Uppvärmningen, alltså joggen går bra, det känns bra i benen, jag springer på framfoten - men värmen..... den börjar kännas av! Framme vid Eken förklarar vår trevliga och motiverande ledare, Ewa, hur löpskolning går till och uppmuntrar oss att hoppa ännu högre, som cirkushästar! Den andra ledaren, en stor, trevlig, tysk karl ropar "cykel" och alla flyttar sig till vänster sida, tjejerna blir ofokuserat, fnissar... Efter löpskolningen följer 3 koordinationslopp. Där körde jag nog en aning för hård. (Koordinationslopp innebär att man stegrar farten till nästan max över en kortare sträcka, ca 80-100m. Syftet är att få upp pulsen, flåset inför ett hårdare pass.)

Nu är det dags för snabbdistansen. Farten ska hållas rund 6, 6.10. Hänger vi bara på ledarna så klara vi rundan på ca 30 minuter. Jag startar min klocka. Alla "rusar" iväg vilket stressar mig och jag får andnöd. Jag hänger mig bakom en av ledarna men vid ca 1,7 km ger jag mig. Det måste vara rund 25 grader. Solen stekar och jag bryter med lite gång. Jag påminner mig om att jag precis blivit opererat och med ett gång-pass och det första jogg-passet (ja! i tisdags!!!) räcker det nog inte för att ta ut sig helt. Till slut tar jag mig in i mål, uppmuntrat av många hejja-rop från andra ledare och snabbare löpare som springer om mig. Helt otroligt vilken stämning som råder här. Klockan visar 31.07 med en snittfart på 6.19 min/km. Oh så nöjd jag är!!!!! Klarade mig inom intervallet 30-32 och detta efter en sådan lång vilopaus, ordentligt uppvärmning före passet och höga temperaturer! Nedjoggen går väl lite sisådär. Får lite ont i buken, där man hade snittat. Känns som håll. Jag bestämmer mig för att gå resten av sträckan med ett stolt huvudet!

Gatoraden smakar utmärkt och som överraskning får vi ett svett-band. Trevligt. Nöjda ansikter hos alla. Blödande bröstvårtor (killar! använd tejp!!!), skavsår under armarna och kramp. Men nöjda är vi. Bra jobbat allihop!

1 kommentar:

  1. Bra skrivet och bra jobbat måste jag säga.
    Kul att det går så bra så snabbt efter operationen. Hoppas du fortsätter såhär.

    SvaraRadera