fredag 9 juli 2010

TSM - träning: Lång backe

På väg mot stadion för träning med TSM. Framför SATS står redan instruktörerna och pratar med varandra. Idag är självaste Anders Szalkai med. Senare ser jag att han (så klart) är instruktör för 1.30-gruppen (den snabbaste). Hör honom prata med sin gulliga, skånska accenten :-)

Det står lång backe på programmet. Uppvärmningsjogg i ca 15 minuter, löpskolning och backen. Vi ökar tempot uppför backen. Första gången går mycket bra. "Ska det här vara jobbigt?", tänker man. Lugn jogg nedför backen och vi börjar om. Ok, börjar redan bli jobbigare. Det blir jobbigare för varje gång så klart och tempot minskar för samtliga (tror jag).

Jag hamnar lite bakom huvudklungan när jag tar en kort paus för att fylla på med vätska (det är ca 22 grader varmt). Varje gång man stannar kommer myggen och fäster sig på mina redan sönderbitna ben. Fick t.o.m. kommentarer från andra att myggen haft ett kalas på mina ben!

Kan alltid se klungan framför mig. Vi springer om vissa av dem som har med både backen och värmen att kämpa. Upp och ner, upp och ner. Lite gång ibland nedförs backen. Efter ca 25 minuter är allt över och vi har kämpat bra än en gång.

Tillbakajogg, uppför samma backe!, och vi stannar till vid Östermalms IP för lite funktionell styrketräning. Vi parar ihop oss 2 och 2 och tränar benen, bålstyrkan/balansen, axlarna och avslutar allt med plankan. Vi joggar vidare tillbaka till SATS där vi stretchar. Vi började kl. 18.00 och avslutar ca 1,5 timmar senare. Puuhhh...

Det som är så bra med dessa pass är att man pushar sig mycket mer än man skulle annars ha gjort. Jag skulle inte ha kämpat mig uppför backen lika många gånger hade jag tränat själv. Nu peppade instruktörerna särskild under de sista gångerna. Sedan får man ju tips för löpteknik, man påminns om att sträcka på sig när kroppen hänger längs med marken. O så är det ju så himla roligt att träffa andra människor som har liknande mål.

Jag träffade en tjej på t-banan som tränar i samma grupp som jag. Hon håller på med tjejklassikern och nu skulle hon simma Vansbro. Oj, det låter kul och jobbigt. Det är kanske något för mig? Är otroligt rädd för vatten, har aldrig åkt långfärdsskidor och aldrig tävlingscyklat. Men varför inte? Övervinna rädslan, planera, satsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar