söndag 15 maj 2011

Nedräkningen har börjat! Laddningen startar!

Nu på lördag är det exakt 2 veckor kvar till Stockholm Marathon. Det känns spännande, läskigt, pirrigt, nervöst, förväntansfullt. Alla känslor på en och samma gång. Och värre lär det bli.

Uppladdningen har börjat med mat/dryck schema, fysisk och mental träning. Såhär ser det ut.

Mat och dryck
2,5 veckor kvar
Från och med idag till slutet av veckan är det enbart nyttig mat. Jag skippar helt enkelt junkfood, kakor, glass, godis. Möjligtvis någon bit mörk choklad får det vara. Kaffeintaget måste också minska men det sparar vi för nästa vecka.

2 veckor kvar
Schemalagt och något ökat kolhydratintag i form av bulgur/couscous, hemmagjort risgrinsgröt, knäckebröt. Något som fungerar för magen innan kroppen ska tömmas på kolhydrater igen nästa vecka.

1 vecka kvar
Sista veckan prövar jag nu Szalkais och många andras tips om kolhydrattömning/kolhydratladdning. Jag litar inte riktigt på att jag klarar mig mest på mina fettdepåer på loppet. De flesta långpass sedan Portugal och min dietomställning har gått åt pipan: jag har visserligen inte känt mig lika hungrig som tidigare men har heller inte haft energin för att fullfölja passet som det var tänkt. Jag är inte säkert om det beror på maten men vill inte riskera något.

Eftersom jag nu har ätit enligt LCHF ville jag veta hur man bäst ladda för maran och drog iväg ett mail till idolen Jonas Colting. Såhär svarar han:

Hej!

Ät som du känner fungerar (testa på långpass), eventuellt addera lite mer lättsmälta kolhydrater timmar 28-4 innan loppet, typ hemmagjord rispudding (ris a la malta) quinoa med ägg… Allt för att magen ska funka så bra som möjligt. Ät ingen egentlig fast föda sista 4 timmarna innan start.
Jonas

På söndag bär det av till sista långpasset. Jag ska då pröva samma frukost som jag hade tänkt mig till maran.

Och så ska det drickas en himla massa vatten och lite sportdryck (Maxim Orange/Lemon) också. Kisset ska vara ljust, det är måttstocken. Mer om maten i kommande inlägg.

Fysisk träning
2,5 veckor kvar
Måndag: Efter söndagens "fiasko" med det längsta långpasset på 32 km har jag nu ändå börjat trappa ner träningen, helt enligt programmet. För att skapa ett sug - löpsug - lust på maran. I måndags sprang jag 5 km (enligt programmet), löjligt börjar jag nu tycka. Det är knappt värd att byta om för 5 km längre. Men det gäller verkligen att inte skada sig, inte köra slut på sigsjälv och hålla sig frisk.
Torsdag: Body Pump, korta intervaller med TSM
Fredag: Mysjogg (< 5 km) med maken och hunden
Söndag: 24 km med fartökning med TSM

2 veckor kvar
Inget långpass denna vecka men tuffare kort-distanser
Tisdag: Landsvägscykling Huddinge - Södertälje, Södertälje - Ekerö
Onsdag: MilSpåret, ev spinning på jobbet, har inte bestämt mig ännu.
Torsdag: Body Pump, Kvalitet med TSM
Lördag: Snabbdistans med TSM

1 vecka kvar
Veckan innehåller det längsta långpasset - Maran :)
(Måndag: Start kolhydrattömning)
Tisdag: Intervaller i tuffare "må-bra-tempo"
Onsdag: Morgonjogg 7 km innan frukost (kolhydrattömning i musklerna)
(Onsdag: Kolhydratladdning med goda, mestadels lättsmälta kolhydrater)
Torsdag: Body Pump (Nummerlapp hämtas)
Fredag: Ev lätt jogg 3 km om suget finns (Pastaparty)
Lördag: 42195 m - frukterna skördas

Mental träning
2 veckor kvar
- Läsa på banan, gå igenom banan mentalt. Var ska kompisar och familj står helst?
- Hur vill jag dela upp banan? 5 km, 10 km? Vätskestationer?
- Utöka sömnen.

1 vecka kvar
- Gör checklista med allt som ska med på Mara-dagen
- Rutin för 28 maj? Matintag, tider?
- Hur kommer vädret att vara? Behövs det extra inköp av tex Claes Ohlsson-handskar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar