torsdag 13 januari 2011

Fjällräven Classic 2011

Den 6 augusti börjar äventyret: "ensam" vandring på Kungsleden från Nikkaluokta till Abisko.
Foto: lånad av fjallravenclassic.se.
Nu har tankespiralen satt igång kring mitt deltagande i fjällräven classic 2011. Fjolårets vandring var något fantastisk och redan då beslöt jag mig för en uppföljare. FC är en tävling där ca 2000 vandrare går längs Kungsleden i maximalt 5 dagar. Starten sker i omgångar så att inte alla deltagare behöver rusha iväg samtidigt. Jag kommer att vandra tillsammans med Heidi och är redan nu förväntansfull. Vi får bära med oss all utrustning: tält, kök, sovsäck - rubbet. Men med noggrann planering och träning kommer det att gå jättebra.

Planen är att resa dit fredag den 5:e augusti, övernatta en natt i Kiruna (Camp Ripan) och börjar vandringen lördag den 6:e augusti kl. 9.00. Vi siktar på 4 dagar, dvs senast onsdag morgon den 10:e bör vi anlända i Abisko.

Själva resan blir något mer problematisk. Numera är det enbart SAS som flyger till Kiruna. Och priset är inte direkt lågt. Med Heidi skulle jag få betala över 2000:- Jag tycker att det är dyrt. Tåg är ett alternativ men reser man med hund är det inte tillåten att övernatta i sovvagn utan man får en plats i vanlig vagn - sittandes i 14 timmar. Det kan vara påfrestande. Vi får se hur det ordnar sig. Jag vet bara att jag måste bestämma mig snart.

Då återstår bara träning och planering.
Med vandringsspecifik träning avser jag långa promenader i kuperat terräng med hund och packning. Jag måste vänja henne att gå över 2 mil i sträck och fortsätter dagen efter. Jag måste vänja mig att bära ca 15 kg, mer planerar jag inte att ha med mig (i fjol hade jag drygt 10 kg men då hade jag varken sovsäck/underlag, mat, kök eller tält, eller hundtillbehör). Jag vill inte låta henne bära eget med klövjeväska. Tycker att hon är för liten och ansträngningen blir tillräckligt stor. Konditionen lär inte vara ett problem, varken för mig eller henne (hoppas vi).
Med planering avser jag
- att optimera vikten i ryggsäcken (noggrann sammanställning av packningslista, invägning)
- att planera routen: var tältar vi, var hämtar jag vatten, var fyller jag på med mat.

Det ska bli skojj!!!

2 kommentarer:

  1. Du kan annars flyga till Luleå (brukar finnas flyg för 400-500) och därifrån ta tåget till Kiruna (tar kanske 4-5 timmar?).

    SvaraRadera
  2. Ja. Vilket bra tipps!!! Tackar! Ska kolla in det.

    SvaraRadera