söndag 2 januari 2011

Skidåkning på elljusspåret och långpass med TSM

Det nya året hade börjat riktigt bra. På eftermiddagen hörde jag med Lisa om hon inte hade lust att ta en skidrunda i Ågesta. Jodå. Då ses vi vid elljusspåret vid 18-tiden. Ok. Nämen vänta nu. Sa du elljusspåret? Inte golvbanan? Skräcken la sig över hela min kropp. Elljusspåret är rätt så backigt som jag minns det från löprundorna. Kommer jag klara det? Absolut, tyckte Lisa.

Nu ska vi ta i på uppförsbackarna. Det ska bli ett riktigt konditionspass. Och det blev det också. Jobbigt men otroligt kul. På vissa nedförsbackar tog jag det lugnt, bromsade. På andra släppte jag på och luften blåste förbi öronen. Vilken härlig känsla. Tyckte även att jag fick bättre glid. Vi hade på eftermiddagen tittat på herrarnas världscup i Tyskland (klassisk stil 15 km tror jag det var) och då försökte jag verkligen observera deras teknik. Försökte härma och det gick ibland lite bättre.

Direkt pigg var jag inte imorse efter gårdagens träningspass på elljusspåret och en sen kväll därhemma när jag begav mig mot stadion för att träna med Team Stockholm Marathon (TSM). Somnade till och med i tunnelbanan. Men när jag kom till brottsplatsen så kan man inte hjälpas utan sugs in i stämningen: många löpare som har gjort sig redo för ett medelhård distanspass i snön, rustat sig med damasker, broddar, icebugs, handskar, halsdukar och mössor. Härligt att se alla glada, löpglada, pigga människor. En av våra ledare vår så snäll att ta ett kort på mig (lite suddig men som sagt, det var ju tidigt på morgonen).
Redo för långpasset med 4.30-gruppen. Foto: privat.
Som vanligt förklarar Anders S. dagens pass och betonar att tempot inte ska vara allt för högt med tanke på vägunderlaget. Ingen ska halka eller sträcka sig, det blir tillräckligt jobbigt om vi drar på lite här och där.

O så bar det iväg mot Lill Jansskogen i en hög fart för min del då jag tappade anslutning direkt i början på grund av modden. Hela passet var rätt så tufft på grund av köbildning, rushar för att ansluta till klungan, snö och is. Men otroligt kul var det.
Fin runda i kring norra Djurgården och Hagaparken. Foto: Skärmdump Garmin Connect.

Ett stadion täckt av snö. Den 28 maj kommer det ser annorlunda ut på samma plats. Foto: privat.
Nu väntar vardagen med förhoppningsvis hög motivation och bra mat. Har fortfarande ingen klar målbild framför mig, ja förutom att jag vill klara maran, helst under 4.30. Men jag behöver ytterligare något som motivera mig att ta mig ut, köra de allt längre långpassen.

Dagens bedrift:
Distans: 13,58 km
Medelfart: 6,59 min/km
Tid: 1:53 h

1 kommentar: