måndag 24 januari 2011

Nya tag

Skidspår på Branäsberget, Värmland.
Hoppas på lika bra väder till helgen då! Bilden lånat från branas.se.

Efter långdistansen (16 km) söndag den 16:e blev det en oplanerad vilovecka. Det hade givetvis inget med långdistansen att göra som gick alldeles utmärkt och var hur trevlig som helst. Men så kan det bli ibland i livet. Det som drabbar alla drar ner vissa och peppar andra, bygger "pannben" som det nu skrivs om i samtligas bloggar. Jag lyckades inte med att dra mig upp ur en isig, depressiv, trött vecka och gav efter. Så är det, så var det. Sov mycket, vilade mycket. I början av veckan skjuter man upp all träning och intalar sig att det genomförs i slutet av veckan. Men ju längre veckan gick desto mer insåg jag att det inte kommer bli någon träning alls. Alltså INGEN träning. Inte ens något spinning eller bodypump pass på lunchen.

Men nu, nu är det nya tag! Det är mycket som händer och ska hända. En vilo-vecka? Fine. Men that's it (om inte kroppen säger ifrån på annat vis).

Att se framemot:
Nu är träningsresan med springtime travel och Team Stockholm Marathon till Portugal bokat och betalt. Det känns otroligt kul och pirrigt. Vi startar söndag den 6 mars och landar igen i Arlanda en vecka senare. Anmälan för premiärmilen är också gjort.
Hur ser de närmaste planerna ut då? Har precis fått klartecken för en skidhelg i Torsby/Branäs. Det betyder avresa på torsdag eftermiddag, skidåkning fredag och lördag och hemresa på söndag. De flesta andra i gruppen kommer att åka slalom. Hoppas jag får med mig någon till längd, annars blir det stillsamma åk med inslag av teknikträning, intervall och mycket eftertanke. Mycket trevligt. Branäs bjuder på bra snöförhållanden (tydligen behövs ej klister), ca 10-15 minusgrader framot helgen och 20 km lätta till medelsvåra skidspår.

Har dessutom beställt en efterlängtat löparryggsäck som även ska kunna användas för dagsturer (skidåkning och vandring, tex upp mot Keb). Den skulle vara lätt, rymma ett vätskesystem och smidigt att bära särskild för löpning. Den ska vill jag främst använda under vårens planerade löppass till och från jobbet men även under långdistanspass. Nu är min aktion något riskfylld då jag inte har testat ryggan alls. Men den kan ju alltid lämnas tillbaka. Nu hoppas jag på en snabb leverans. Egna bilder samt recension kommer senare.

Halöfs stamina som beställdes på addnature.com för 540 SEK.
Den ska väga 450g och har en ca volym på 5 L. Bilden är lånad från addnature.com.

En intensiv skidhelg ligger framför mig. Övrig träning då? Det ska hinnas med 4 stycken löppass denna vecka. Bäst att inte vänta! Spinningen har jag också sett framemot men fick ingen plats förra veckan. Ska göra ett nytt och bättre försök denna vecka. Det innebär:

Tis: 8 km (ev med Linnéa IF)
Ons: Spinning på lunchen, 8 km på kvällen
Tors: Resa till Vägsjöfors (Torsby kommun), 6 km på kvällen
Fre: Längd, ev 6 km om man har kommit fram för sent kvällen innan.
Lör: Längd, långpass 17 km?
Sön: Långpass 17 km? Hemresa

Det blir knepigt att hinna med långpasset. Man är beroende av gruppen när det gäller åkturen till och från Branäs men vill inte heller springa ett långpass i mörkret när man inte känner omgivningen. Vi får se. Det löser sig.

Ta ställning till problemet:
Mitt bekymmer är ofta energin. Hur får jag mer energi och vad beror energibristen på? Jag tror mig ha 2 svar: sömnbrist och för lite mat. Nu vill man ju helst gå ner lite i vikt men jag klarar inte av att träna om jag är konstant hungrig vilket jag är nuförtiden. Kan proppa i mig mat precis när som helst. Magen kurrar eller känns tomt större delen av dygnet. Jag kan inte somna eller vakna på natten för att jag är hungrig.

Åtgärd nr 1: bättre matplanering. Maten inför nästa dag måste planeras senast dagen före. Det fungerar inte med "vad ska jag/vi äta" när man väl är vrålhungrig och klockan redan är 9 på kvällen.

Vad beror sömnbristen på då? Förutom att jag är hungrig så lägger jag mig för sent helt enkelt och går kanske upp lite för sent också.

Åtgärd nr 2: Mer kvalitetssömn. Att ligga i sängen senast kl. 23 och att gå upp senast 6.30, för att börja med. Ännu bättre vore om jag kunde gå upp tidigare men vi får börja där.

Morgondagens mat:
Till frukost blir det som vanligt risifrutti. Ikväll ska jag laga fullkornspasta med tomatsås och kyckling vilket ska ätas till lunchen imorgon. Sedan får det bli ett rejält mellanmål för att orka med kvällsträningen: gröt samt proviva fruktdryck. Efter träningen blir det gottetallrik med bl.a. stekt haloumi, fårost, stekt bacon och grönsaker. Lite rostade nötter får säkert också plats.

2 kommentarer:

  1. Det var ett långt inlägg.... Hoppas du får det bra i helgen! Det är nog inte helt fel att vila ibland, speciellt inte om du ska träna mycket i helgen. Låter kul med Springtimeresan!!
    Du missar väl inte mina inlägg nu när vi åker till Italien?!

    SvaraRadera
  2. Ja, farligt när man inte har bloggat på ett tag. Man har mycket på hjärtat som ska ner på 'papper'. Klar jag inte missar dina inlägg. Det blir jätte spännande :-D önskar dig lycka till och en riktig rolig tid!

    SvaraRadera