onsdag 16 maj 2012

Att ta sig ut


Att ta sig ut för att motionera, för att träna kan vara svårt ibland. Man kommer hem från en mer eller mindre jobbig arbetsdag, är trött, är hungrig. Ska man då direkt ut och springa? Ska man byta om för att ta en promenad? Gå till gymmet? Ännu jobbigare blir det om det är grått, mulet, regnigt ute.

En lördag/ledig vardag: åh så skönt att kunna sova ut, ta det lugnt, läsa en tidning under en lång frukost, maila, surfa på nätet... Hade jag inte tänkt mig att träna idag? Jag ville ju börja dagen med en lång promenad med hunden. Efter frukosten skulle jag ju cykla? Kl. 11 sitter man fortfarande vid frukostbordet/vid datorn - i pyjamas! Inget har hänt. Hunden har somnat om.

Vad gör man då? Man har 2 alternativ. Antingen struntar man i allt, fortsätter med sin kväll/ledig dag. Pyssla med det ena, det andra. Och så kommer man säkert att ångra sig samma dag för att ha slösat bort en kväll/dag och inte åstadkommit något vettigt alls. Och vad hände med det nya löftet att börja ett nyttigare liv?

Eller så tar man sig i kragen. Nu är det slutslöat! Har visserligen slöat bort hela förmiddagen (kvällens första timme) men hey - det är fortfarande många timmar kvar av dagen.

Ta ett litet steg i taget. Är motivationen nere - strunt i alla måsten. Bara på med ett par bekväma skor och ta en promenad. Det rensar huvudet, ger nu motivation. Men gör det NU. Vänta inte tills klockan har passerat nästa kvart/halvtimme/timme. Eller tills du har läst klart denna sida du absolut måste kolla på. Släpp allt du håller på med och ta dig ut. Du kommer inte att ångra dig, det lovar jag.

Det ska JAG göra NU när klockan är 11.02 på min lediga onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar