onsdag 2 maj 2012

Besök hos ortopeden

Det efterlängtade besöket hos ortopeden gav en diagnos på knät som heter så mycket som "främre knäledssyndrom". Ja, vad är detta nu. Frågar inte mig. Som så många läkare så var denna trevlig men han verkade inte vilja berätta så mycket, avslöja så mycket om hans kunskap. Nej, det är inte riktigt sant för han ritade nämligen upp hur det ligger till med mitt knä. Det var bara jag som inte förståd sig på det riktigt.

Jag har i alla fall överbelastad en sena som löper bakom och runt knäskålen. Det är ingen skada, bara en överbelastning. Fortsatt (löp)träning förvärra inte situationen men ger en längre läkningstid. Rekommendationen är:
- Styrketräning av främre och bakre lårmusklerna
- Cykla, cykla, cykla
- Så mycket vila som möjligt från löpträningen för att påskynda rehabilitering.

Jag kommer nu att få en remiss till sjukgymnasten. Knät bör vara återställd lagom inför mara-träningen (NY Maran i november). Hoppas verkligen det. I augusti ska jag ju även vandra Fjällräven Klassik...

Axeln fick samma diagnos som tidigare. Det är för trångt i axeln och då hjälper enbart operation. Läkningstiden efter operationen beräknas ungefär till 6 veckor - om allt går enligt plan. Skulle jag då simma Vansbro i början av juli så skulle jag vara återställd till mitten av augusti till Fjällräven Classic. Det är mycket optimistiskt och jag har börjat fundera på hur jag ska lägga upp detta. Vansbrosimmet eller Fjällräven Classic? Jag måste överhuvudtaget prova om jag kan simma. Axeln mår ju fortfarande inte bra.

På väg till ortopeden hittade jag en rolig tidning: "Klassiker-magasinet". Den var lite väl dyr men innehåller en mängd bra tips för den som genomför en klassiker för första gången. Jag tyckte att det var värd sina 79 spän men kanske bara 1 gång :)


Tidningen innhåller träningsprogram för alla lopp, utrustningstips, tips för klungkörning, mattips - tja, allt man egentligen kan tänka sig fundera över. Jag fick nog ett och annat svar på mina Vättern-frågor. Rekommenderas för nybörjaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar