lördag 5 maj 2012

Cykling och rullskidåkning en fin lördag

Jag valde att cykla med den något snabbare Farsta-gruppen som skulle ha en snittfart på 27-28 km/h. Där träffade jag även 4 av "mina" sub12 lagkamrater. Allihopa toppenkillar och en tjej. Överhuvudtaget var gruppen riktigt bra. Bra klungkörning/belgisk kedja, riktig bra fartlek där man utmanade och blev utmanad, trevligt gäng. Och lite till min förvånging så hängde jag med riktigt bra!

Efter passet fikade vi vid Farsta gård ute i solen. Häääärligt! Det blev ca 7 mil med gruppen och totalt drygt 9 mil för mig (87 km).

Matplaneringen
Efter en bra frukost (äggmacka, joghurt/müsli/frukt, kaffe) gick det i början lite trögt. Jag hade ätit för nära inpå passet (ca 1 timme). Jag fyllde på med en Gainomax energy bar vanilj på vägen (OBS! den smälter i bakfickan) och drack ut mina 2 vattenflaskor. Det blev super! När vi fikade åt jag en leverpastejmacka (mörk fralla med saltgurka) och drack en Mer. Så fort jag kom hem drack jag en Gainomax Long Distance Recovery vanilj och nu dricker jag sportdryck. Jag tror att det blir jättebra. Allt för en snabb återhämtning. Och jag hoppas att jag inte får huvudvärk denna gång. Fast man vet aldrig. Jag drabbades av en allergichock när jag kom hem...

Rullskidor
Och så provade jag ju mina rullskidor i anslutning till cykelpasset :D Lite på parkeringsplatsen och lite ute på cykelvägen utanför husen. Jag blev lite väl kaxig där ett tag och la mig på asfalten. Det lär ge ett blåmärke. Men även det måste man ha varit med om. Ska fortsätta öva lite på parkeringsplatsen. Det blir jättebra!



Det lutar lite åt var sitt håll. Ganska bra,
då får man bra stakningar uppför och övar sig även på lite fart.

4 kommentarer:

  1. Självklart tar man en självinstruerad rullskidkurs efter nio mil på cykel :)
    Hoppas det kändes ok med knäna? Tänk på att även cykel kan ge knäproblem vid längre distanser. Kör inte för tungt och inte heller med för låg kadens.
    / Hasse

    SvaraRadera
  2. Hahaha, ja självklart. Ingen smart träning där inte. Tyvärr ger väl inte rullskidor GCC-poäng?

    Jo, jag kände ju av knäna, helt klart. Men ju högre kadens jag hade och inte för tungt (exakt så som du skriver) ju bättre blev det. Ska träna på att cykla med hög kadens.

    SvaraRadera
  3. Härligt med rullskidor! Själv så har jag inte vågat mig på det. ÄN. Verkar galet läskigt med vurpor! Visst sker det en hel del vurpor på cykel också, men när man stakar på rullskidor verkar det som om man lätt kan få lite för mycket framåtvikt... har du några bra tips?!

    SvaraRadera
  4. Hej Matilda.
    Visst är det roligt med rullskidor. Men bra tips? :) Det vet jag inte hehe. Har ju precis börjat själv. Tar gärna emot dina tips istället ;-)

    För mig var det knepigt med att skidorna inte glider ihop. På vintern är man (nästan) alltid inne i spåren men med rullskidor krävs det mycket mer balans och fötterna verkar jobba mer.

    Många skidklubbar erbjuder rullskidkurser. Sen finns det ju en del rullskidklubbar också. Jag ska följa med den lokala skidklubben nästa vecka på en sådan kurs och hoppas på bra tips som jag då gärna delar med mig :)

    Kör hårt nu!
    /Annette

    SvaraRadera