onsdag 29 juni 2011

Bra mat och sömn...

...bedömer jag som en av de 2 viktigaste ingredienserna för att må bra i både kropp och själ, prestera bra och för att uppnå sina mål.

Igår slog det mig lite grann. Tillsammans med kollegorna Hasse och Jesper tog vi oss runt samma slinga under lunchrasten. Det var mycket varmt i Södertälje men med lite delat draghjälp snittade vi på 5.59 på den 8 km:s långa runda (målet var 6-fart). Ingen hade så klart ätit lunch innan passet och så gick vi och köpte mat. Jag tog en låda sushi med en vaniljjoghurt och frukt. Hasse handlade 2 stora, ljusa mackor, en blåbärssmoothie och ett flertal bananer. Jag var lite arg på honom. Han hade inte ätit frukost och nu skulle denna lunch duga? Det fanns ju nästan noll näringsinnehåll i mackorna. Smoothien (och bananerna) innehåller visst ett stort antal vitaminer, antioxidanter och lite fiber men annars? Inget underlag för bra idrottslig prestation. Dagen innan hade han igen motionerat ihop över 50 000 steg. En sån karl behöver allt det goda han kan få: fetter, långsamma kolhydrater, proteiner och så går han att köpa ljusa mackor! Min lunch var kanske inte optimalt heller. Man hade säkert kunna byta ut risen till grönsaker eller åtminstone någon form av fullkorns-kolhydrat-variant.

Sedan tänkte jag: vem är jag som tillrättavisa honom? Jag som har ätit dåligt de senaste veckorna, vräkt i mig chips, cola light och vin? Druckit dåligt, fått huvudvärk och hoppat över träningspass? Så nu kommer min tillrättavisning:

Vi som motionerar på en högre nivå - ja, låt mig kalla det för det - har köpt ett helhetskoncept. Vi tränar inte bara kroppen utan måste även lära oss hur kroppen fungera, vad den behöver, näring, sömn. Träna oss i viljestyrka. Det fungerar inte att prioritera bort träningar, mat och sömn med dåliga förklaringar och ursäkter. Antingen, eller! Vill du vila så ta en vilodag/period. Men tillåt dig inte att äta skrap, att sitta framför TVn tills solen går upp igen. Bibehåll dina bra vanor men ta kanske en bok istället för hantlarna. Eller byt ut träningsform, testa något annat. Men bestäm dig innan hur du vill göra och inte när du kommer dit "äsch, jag ta en vilodag idag".

Sushin höll ju inte länge heller igår. Efter en stund blev jag hungrig igen och gick som en hungrig varv runt killarnas kontor. De kanske hade lämnat kvar en banan på skrivbordet? Till slut fick jag fil och müsli av Jesper. Oh så gott! Men ack vad värdelös svensk joghurt och fil är! Vi tror att low fat produkter är SÅÅÅ BRA! Joghurt eller fil med mer än 2 % fett finns ju knappt. Hur länge står man sig på en sån frukost/mellanmål?

Gick efter jobbet och köpte samma goda müsli, Det är AXAs müsli "Gold" som innehåller bl.a. hela hasselnötter. Tydligen är jag inte allergiskt mot hasselnötter och det smakade underbart. Påminde mig om nougat! Men istället för filen köpte jag vaniljkesella med 7,5% fett. En underbar frukost som kommer att hålla länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar