fredag 13 augusti 2010

Beräkning av fart, tid, sträcka

Oh, vilket fel jag gjorde. Innan iFORM-loppet beräknade jag ju på ett ungefär i vilken fart jag behöver springa för att komma under 61 minuter. Jag hade ett träningsupplägg. Men att ligga "rund" ett tempo är mycket farligt. Med hjälp av jogg.se 's beräkningsverktyg har jag sett att det är småskillnaderna i farten som gör stora skillnader i tiden. Springer jag 10 km tex. på 6.02-fart så får jag en sluttid på 60,20 min. Men springer jag på 6.08 - visst låter det inte så mycket långsammare? - så blir sluttiden 61, 20 min! Vill man alltså komma under 61 minuter så är det de små decimalerna som spelar roll!

Dessutom måste man ju vid sådana här uträkningar betänka att 1 minut, 1 timme består av 60 enheter och 1 kilometer av 10. Det går alltså inte att rakt av dela och multiplicera. Farten för att klara halvmaran på sub 2,15 blir då alltså inte 6.42 utan exakt 6.24! Träna mera, träna mer!

2 kommentarer:

  1. Hej Anette, av någon anledning svirrade ditt inlägg från augusti förbi på skärmen och jag blev nyfiken. En kort kommentar (bortsett jag nog skulle valt "nära" istället för tyska "rund"). Jo, för att kunna bolla kilometertider i huvudet brukar jag i god tid före ett lopp räkna ut hur många sek per km som motsvarar en minut i sluttid. Min enkla formel heter "60/km", dvs tex 60/7,5=8s. När klockan piper efter en avklarad km under Tübinger Stadtlauf som jag sprang nyligen och jag ser att jag tappat 8 sekunder på senaste kilometern vet jag att det betyder att jag inte kommer in på de 32min jag siktar på utan på 33min.

    Jag tror att jag måste bli bättre på att updatera min blog. Ingen idé att läsa just nu...hm.

    /Anders

    SvaraRadera
  2. Hej igen Annette !
    Jag vet inte hur de här bloggarna funkar i detalj. Hur som helst svarade jag på din fråga resp kommentar (du lämnade) på min blog. Du borde nog fått något slags meddelande antar jag. Min kommentar var avseende på de "småskillnader" som du skriver om och inte avseende den absoluta kilometertiden. Oklart ? Hoppas det blev lite klarare av exemplet jag la till svaret i min blogg !

    Usch så tramsigt och tekniskt det blev. Jag ska se till att lämna en roligare kommentar nästa gång.
    Jag glömde f.ö helt att säga att jag tyckte det va kul med någon annan "tysk-svensk" löparbloggare. Så många kan det ju knappast finnas :-)

    Lycka till med springandet och bloggandet !

    /Anders

    SvaraRadera