måndag 2 augusti 2010

Helgens pass och viktrapport

Petra Månström ville veta i hennes marathonblogg vad våra bästa träningskompisar är och hur vi hittar dem. Jag skrev den första kommententaren och påstod att jag inte får ut något av passet om jag får gå halva tiden med en träningskompis som inte är på samma nivå. Men jag måste nog revidera det sagda lite. Igår var vi ute i Ågesta på en kort (3,3 km) jogg-runda med en del av familjen: maken Daniel, svägerskan Johanna och Daniels systers dotter Josephine. Daniel joggade med Josephine och jag med Johanna. Mitt huvudsyfte med det korta passet var att peppa Johanna och försöka få henne att ha ett roligt pass som hon snart vill upprepa. Vi tog det otroligt lugnt, gick en hel del, stannade för att stretcha. Medeltakten (moving pace) var 8,50 min/km. Men jag hade kul och det jag fick ut av passet var att (förhoppningsvis) förmedla att löpning kan vara kul bara man börjar på rätt ända, inte skynda för fort, inte har brottom. Samtidigt fick jag en mjuk uppvärmning av musklerna inför mitt eget, ensamma tillbakaspring hem.

Vägen från Ågesta hem till oss är 7,9 km lång. Jag har sprungit sträckan förut men nu ville jag försöka att springa den i 6-farten. Jag siktar ju på en 60,x tid för milen. Det var en utmaning och inte helt lätt. Klockans medelfart visar 6,30 men då gick jag sista 500 meter. Så lite bättre borde det ha varit. Men det var kul och kändes bra. Jag kom precis lagom hem för att kunna duscha utan att köa :-) Efteråt blev det en proteindrink, en halv banan och ett litet knäcke med skagenröra och ägg som svägerskan Abbi (Josephines mamma) hade gjort åt oss alla. Och så tittade alla tillsammans på film hos oss. Mysigt!

Imorse när jag bytte om tyckte jag att benen kändes ovanligt smala. Iofs kan jag ibland känna så några timmar efter ett bra pass. Men eftersom jag missade att väga mig förra torsdag så tog jag tillfället i akt och ställde mig på vågen. Jag har inte varit så konsekvent med maten, det en och andra har hittat sin väg ned in till magen som borde inte har gjort det. Har dessutom inte riktigt vågat väga mig... Men! 60,2 kg! Vad kul! Har alltså hittills gått ner 1,8 kg, om man ska vara så noggrann med grammen för det varierar ju rätt så mycket. Det är i alla fall mer än planerat (0,5 kg per vecka). Då unnade jag mig en liten lyxigare frukost och kompletterade jogurten med en mörk macka med ägg och tysk skinka.

Annettes frukost. Foto: privat

Trots fusk har jag försökt hålla mig till planen: minska på intag av långsamma kolhydrater, skippa snabba carbs helt och äta mindre på de dagar jag inte tränar. Det sista fungerar inte alltid. Dessutom har jag ersatt någon måltid med proteindrinkar. Min favorit är maxims färdigblandade proteinshake i vanilj (inköpt på SATS efter träningen). Hemma blandar jag själv med maxims proteindrink i jordgubbssmak. Den smakar ok men är ingen favorit. Abbi tippsade om Gainomax vanilj. Ska prova. Några andra förslag och tipps?

Maxims proteindrink. Foto: privat

Nu blir det en runda på stan med diverse inköp, jag är nämligen ledig idag!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar