måndag 30 augusti 2010

Vandringsförberedelser




Nu är det snart dags för vår Kungsleden - vandring. Närmare bestämt: 2 dagar kvar! Under sista veckan har det skett en del förberedelser:
Fredag, 20 augusti kom då våra vänner Daniel och Lydia till oss. Daniel kallar vi även för D2 eftersom min mann ju också heter Daniel (D1). De skulle påbörja sin vandring på efterföljande tisdag åt motsatt håll och möta upp oss i början av vår vandring, kanske Alesjaure? De övernattade hos oss över helgen och skulle ta tåget norrut veckan därpå.
Lördag, 21 augusti åkte D2, Lydia och jag in till stan för att inhandla det sista på Naturkompaniet och Alewalds. Det var rea på bägge ställen och det blev det en och andra för oss: köpte bl.a. softshell löparjackor till D1 och mig från Haglöws som var nedsatt i pris. Mycket bra för att hålla bort vinden när det inte är så värst kallt.
Måndag, 22 augusti gav D2 och Lydia sig iväg med ryggsäckar som vägde 23 respektive 21 kg!!! Visserligen skulle de tälta och hade all mat med sig och vandringen skulle gå över 10 dagar men det var mycket att bära!
På kvällen vart vi bjudna hem till Jan och Zenitha för en sista genomgång av packningen och maten. Zenitha bjöd på goooood sovas med potatismos, kantareller och lingon tror jag det var. Och så blev det även hjortronparfait samt en marängtårta som Abbi hade bakat! Gotti gotti!
Vi tittade på bilderna från brödrarna Segerbergs samt pappa Segerbergs vandring för 2 år sedan. Zenitha hade tidigare satt upp bilderna på en vägg som nu permanent och med belysning står i deras gästrum. Mycket stiligt och fint!
Vi bestämde oss (i alla fall preliminärt) för den något längre men mindre krävande Västra Leden uppför Kebnekaise. Matinköpet fördelades bland de fyra av oss, men så mycket ska vi inte ha med oss. En stor del inhandlas på vägen.
Vandringsgänget Jan, Annette, Daniel och Stefan. Vittne: Nathalie. Foto: Zenitha Segerberg
Kvällens värd Zenitha (till vänster) lagade en förträfflig norrländsk middag! Foto: Jan Segerberg

Under veckan inhandlade Daniel och jag fler saker som saknades och så provpackade vi allt.

Fredag, 27 augusti åkte vi ut till paradiset och gick Brinkslingan, 10 km. Min ryggsäck vägde då ca 9 kg. Då saknades några små grejer som tex min handduk. Jag tror jag hamnar på rund 10 kg totalt. Förutom alla mygg gick det bra. En lunchrast vid sjön med en liten klunk cognac avrundade utflykten på ett fint sätt.
Daniel vid lilla sjön "Trehörningen" i Paradiset (del av Sörmlandsleden). Foto: privat
Söndag, 29 augusti kom ett samtal från Kiruna sjukhuset. Det var D2 som hade haft stora problem med knäet och hade blivit tvungen att avbryta vandringen med ett helikopterflyg till Kiruna akuten. Så tråkigt. Läkarna tippar på en inflammation. Vi får se.

Nu, måndag 30 augusti ska det tvättas och ordnas med det sista. Imorgon blir det packning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar