fredag 20 augusti 2010

Kort backe med TSM

Midnattsloppet tog hårdare på mig än jag trodde och ville. Vänstra benhinnan kände jag av liksom höger höften. Därför blev det vila fram tills igår. I tisdags skulle det egentligen ha blivit 7 km i medelhård fart. Men icke. Vila blev det. Och det kändes fortfarande tungt när jag började jogga iväg med resten av gänget igår. Man känner sig som en 80-åring som har suttit stilla i sin gungstol hela dagen :-)

Nåväl. Det var torsdag. TSM-träning.
Vi värmde upp kroppen i 1 km tills vi mötte en trevlig - brant - backe. Igår ledde tysken Tomas löpskolningen vilket innebar en dubbel så lång sträcka som vanligtvis. Men det kändes bra. Jag tror att jag börjar förstå vitsen med löpskolningen. Eftersom vi bara har 2 träningar kvar med TSM uppmanade han oss att fortsätta med löpskolning ungefär 1 gg/vecka. Det ska jag kanske göra.

Vi hade en gästinstruktör med oss från någon annan, snabbare grupp. En smärt, pigg och till åren kommen kille. Han var en tuffing som det visade sig. Han hade pondus och ingen vågade tala emot honom. Första 2 gångerna vi sprang uppförs backen skulle vi följa exakt hans tempo, vilket var rätt så lågt. Men det gällde att få tekniken rätt: korta, snabba steg, upprätt kropp, andning och bra armsväng. Brister det i tekniken så är det så lätt att skada sig, att snubbla. Sedan gällde det! Uppförs så hård, så snabbt vi kan utan att glömma tekniken. Ingen skulle komma till toppen utan att känna sig rejält utmattat! Nedför: få ned pulsen för en till hård omgång. Allt detta under rund 15 minuter. O så spurtade instruktörerna bredvid oss och pressade oss att ta i lite till, och lite till. Dessutom hejjade (nästan) alla som gick nedförs backen på dom som gick uppförs. J***kla vilken bra stämning det blev!

Nedjogg tillbaka till SATS. Jag hamnade bredvid en kille som hade bytt grupp. Han var tidigare med i 1.40 gruppen men han skulle "varva ner" inför halvmaran. Det är nämligen så att han ska vara farthållare åt "oss", alltså 2.15-farthållare och för att inte dra iväg behövde han vänja sig vid lugnare tempo. En trevlig kille som berättade om alla sina maror, halvmaror, framtidsplaner, träningskompis, grupper, barnvagnar, etc.... det var mest han som pratade, jag kämpade, haha!

Totalt blev distansen 5,29 km med en maxfart på 3.44! Bra kämpat!


Jag räknade aldrig hur många backar jag klarade men det verkade ha blivit 15 gg uppförs. Foto: Skärmdump från Garmin Connect

Nu börjar helgen och vi får se om jag kan ta det medelhårda 7 kilometerspasset imorgon innan det längsta långpasset i programmet väntar: 18 km. Vilket jag i och för sig redan har avverkat. *Stolt flin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar