måndag 30 augusti 2010

Veckans träning

När man har semester så blir det andra rutiner... har blivit lite latare med bloggandet. Här kommer alltså en sammanfattning av den gångna veckans träning. (Ni får ursäkta radbrytningen men jag får bara inte till det?)
Lördag 21 augusti: Kortis med vovven
Kände starkt för en mer avslappnat jogg-runda med lill-vovven Heidi på morgonen. Efter en kort kiss-runda drog vi iväg på min vanliga dryg 5km-slinga rund kvarteret. Medelhastigheten blev 6.55. Det gick mycket bra för Heidi och hon verkade tycka att det var roligt.

4,85 km i Kynäs (Huddinge). Skärmdump från Garmin Connect.
Hon hade en del energi kvar och försökte få igång mig till lek under stretchingen :-) Det var precis lagom för en lördag morgon och ska definitivt göras om!
Distans: 4.85 km
Tid: 33:37 min
Medelfart: 6.55 min/km
Maxfart: 4.24 min/km
Söndag 22 augusti: Långdistans
På söndan var det dags igen för långpasset. Jag måste säga att Midnattsloppets ansträngning tog mer på kroppen än jag trodde. Jag kände fortfarande av låret och vaden. Nu såhär i efterhand tror jag att jag borde ha tagit det något lugnare på nedförsbackarna. Det är där benen tog stryk. Med det i bakhuvudet drog jag alltså iväg mot Ågesta. 19 km skulle det bli enligt programmet. Skulle jag klara av det? Jag tog det otroligt lugnt och kände varenda steg jag tog. Skulle jag bryta och vila istället? Eller bara ta en kortare runda? Kanske skippa 3,3 km-varvet i Ågesta? Redan efter 6 km var jag tvungen att lägga in lite gång. Och det ångrade jag efteråt!!! Jag har alltid så otroligt svårt att få igång benen igen efter en period med gång. För mig fungerar det mycket bättre att jogga lätt.
När jag väl kom till Ågesta hade jag fortfarande inte bestämt mig om jag skulle ta 3 km-varvet eller ej. Men som jag så ofta säga till mina kompisar: tänk inte - bara gör. Så gjorde jag också nu och bara sprang in mot spåret. Det var sent och spåret var redan belyst. Träffade på några tappra stackare som kämpade sig rund.
Nåväl, det gick ju ganska bra ändå! Efter 2.14 h var jag tillbaka och kunde konstatera att benen mådde bättre än efter förra söndagens långpass. Nån sorts "vägg" hade jag visserligen redan upplevt vid 6 km men that was it. Hade till och med ork kvar för en liten tempohöjning på slutet.
Denna gång hade jag inget energigel med mig men provade Gatorade som vi ju ska få under halvmaran. Det gick mycket bra! Jag hade inga problem att dricka sportdryck under passet och så gav det energi också. Kände inte heller att jag behövde ha något annat "ätbart" med mig.
Distans: 19.07 km
Tid: 2.14 h
Medelfart: 7.02 min/km
Maxfart: 4.38 min/km
Torsdag 26 augusti: Styrketräning samt 40 sekunders intervaller med TSM
Började dagen med ett styrkepass på gymmet. Vaden, utfall, rygg, lite axlar och biceps. Ett lugnt pass där det gällde att komma igång igen utan att dra på sig träningsvärk.
Oh.... så var det dags för min sista TSM-träning. Snyfff.... Jag är ju på vandrande fot nästa torsdag och sen blir det inga fler träningspass med TSM före halvmaran.
Vi joggade iväg till Gärdet där vi skulle springa 8 korta intervaller à 40 sekunder. 9 blev det eftersom Ewa misstog sig med tiden :D Det gick otroligt bra för hela gruppen och vi lyckades hålla ett tempo som var över 4.40, vilket var måltempot. Intervallerna för min del hamnade under 4.20. Superglad och nöjd!
Distans: 7.5 km
Maxfart: 3.23 min/km
Antal intervaller à 40 sekunder: 9
Fredag 27 augusti: Pilates
Det var längesen jag tränade pilates. Ett trevligt pass med fokus på andning och bålstyrkan. Även låren tränades. Det kanske kan bli ett permanent pass i veckoschemat? Kl. 7.00 på morgonen, då hinner man med ett löppass på kvällen också ;-)
Lördag 28 augusti: Hellasgården med Lisa och Heidi
Såväl på utsidan.se som på jogg.se har jag efterlyst träningskompisar för tjejklassikern. O så träffade jag Lisa som har samma intresser som jag: hund, löpning, skidor, inga barn - hehe. Jag är inte riktig van vid att ha sällskap under mina löppass, så visst var man lite nervöst hur det skulle gå. Samtidigt kände jag mig inte 100 pigg, jag hade åkt rund i Stockholm i högklackat skor och lång konsertklänning och spelat tvärflöjt på festival och utställning hela lördagen (annan historie). Men kul skulle det bli! Och kul blev det! Lisa började med att säga att om jag kände hon var för långsamt för mig så gick det jättebra om jag drar iväg. Men det var hon som drog mig istället. 10 km-slingan på Hellasgården i Nacka är mycket backigt och går genom terräng. Jag hade aldrig kämpat mig igenom så pass hårt som vi gjorde om jag hade sprungit själv. Ett stort TACK till Lisa alltså.
Jag hoppas hon vill springa igen med mig ;-) Jag behöver nån som är bättre än vad jag är, som drar mig lite och pushar lite. Vi får se... En riktig rolig runda i alla fall som kan rekommenderas starkt.
För Heidi gick det superbra. Hon hade aldrig sprungit med mig 10 km men det var inga som hest problem för henne. Duktig flicka!
Vad ska man kalla passet för? Backträning? Medelhård långdistans? Terränglöpning? Lidingöloppet-träning? Backigt var det i alla fall. Skärmdump från Garmin Connect.
Distans: 9.95 km
Tid: 1.10 h
Medelfart: 6.56 min/km
Maxfart: 4.09 min/km
Söndag 29 augusti: Långpass? Sjukdom!
Igår skulle det ha blivit ett till långpass på 15 km. Benen hade utan tvekan klarat av det men så blev jag sjuk. Fick magknipa och det enda jag gjorde på hela dagen var att ligga i sängen och be för att det skulle gå över. Idag (måndag) känns det lite bättre och vi får se om jag kan ta mig ut för något pass? Hoppas det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar