tisdag 15 februari 2011

Långdistans i Lübeck

Livet går vidare och allt kretsar inte alltid kring löpning och träning. Ibland fyller mor år och då ska man hälsa på och uppvakta. Det gjorde vi i helgen och reste till Lübeck. Efter mycket kaos på flygplatsen kom vi slutligen fram, med 7 timmars försening, trött och hungrig.

Men vad gör man när man är på resande fot? Man kan väl inte heller strunta i träningen? Hur skulle det bli? Den planerade lättdistansen på fredag kväll uteblev just på grund av problemen med flygtrafiken. Jag var glad att vi inte kom fram allt för sent. Då hade jag möjlighet att lägga mig i hyfsat god tid för att gå upp tidigt på lördag morgon. Den första aktiviteten med familjen ägde inte rum förrän kl. 13.00 - mycket tid för ett långpass på okänd mark.

Hade tänkt mig att ta mig mot Travemünde. 22 km skulle det minst bli och det är ganska enkelt - men tråkigt, jag erkänner - att bara vända efter halva sträckan och ta sig hem samma väg. Vädret var bara fantastiskt. Kände mig som en turist på springande fot. Så fint och roligt.

Holstentor i gryningen - Lübecks kännetecken (och marsipanet förstås!). Foto: privat.

Fina färger och vyer på morgonen. Foto: privat
Det går snabbt och bra att jogga längs Travemünder Allée men helt plötsligt tog vägen slut - tydligen har man byggd en tunnel som är endast för bilister. Alla andra åker shuttlebus. Orkade inte vänta eller bry mig och vände. Det var då jag råkade stänga av klockan, jag drack ju lite, gjorde en minipaus. Efter ca 15-20 minuter upptäckte jag misstaget.

Det kan ju vara lite knepigt att hitta lämpliga vägar i en ny stad eller ett nytt område. Men så upptäckte jag att det fanns flera kilometer grusväg längs med vattnet.


Här fanns det mååååånga lördagsjoggare. Allt från snabba elitlöpare (mötte en kille som hade sprungit NY maran 2010 som snabbaste Tysk) till mysjoggare. Och jag befann mig någonstans i mitten. All vinterträning och snöpulsning har gett resultat och man fick hejda sig många gånger och dra ner på tempot. Mitt komforttempo låg denna morgon på ca 6.10. Alldeles för snabbt i dagsläget. Och det kändes rejält i kroppen (framförallt fötterna och benen så klart) efter fullföljda ca 24 kilometrar. Men det var ju det som var meningen.

Dagen fortsatte med en guidad stadsrundvandring, marsipankaffe och marsipantårta samt besiktning hos Nideregger och en fin middag i restaurangen Wullenwever.
  

2 kommentarer:

  1. Jag är i Lubeck då och då när jag åker på mina bussresor. Dels julmarknaden men ibland har vi övernattning på väg hem just där. Brukar alltid springa längst med vattnet!! Jättefint, lite platt men man kan ju lägga in lite fartökningar! Låter härligt med Niederegger, det är ju ett måste. Kanske inte så trångt nu som under julmarknaden...

    SvaraRadera
  2. Tidigare sprang jag också alltid längs vattnet men då hade jag inga höga ambitioner. Jag trodde nu inte att det var möjligt att få ihop flera kilometrar längs dessa stigar men upptäckte att de var längre än jag mindes. Det är jättefint där! Julmarknaden är jättefin. Letar ni lägenhet nån gång så har vi ett 2-rummare som kan hyras :) (nära tågstationen).

    SvaraRadera