torsdag 17 februari 2011

Träning i grupp?

Planen var egentligen att ta sig till Zinken för backträning med Linnéa IF. Men så blev det inte. Det är en lång väg från Södertälje över hunddagiset och hemmet till Söder. Och så ska man ju hinna med sitt arbete också. Allt detta fungerade inte för mig idag - kom iväg för sent från jobbet - hamnade i rusningstrafiken och allt blev bara försenat. Då får man tänka om och träna själv.

Klubben skulle träna kort backe samt styrka. Styrkan har jag redan klarat av med ett tufft bp-pass under lunchen. Istället för kort backe ska jag nu köra lång backe, enligt programmet. 60 sek uppför i lite ökat fart, mikro-ståvila, jogg nedför. Upprepning i 15 minuter. Självklart med uppvärmning och tillbakajogg. Löptekniken tas igen nästa tisdag med klubben.

Men vad är det egentligen som gjorde att jag inte kom iväg idag?

Nästa torsdag drar TSM's kvalitetsträning igång. 1 månad tidigare än planerat! Yippie!!!

När jag tränade med TSM under sommarn så kommer jag ihåg att passet var veckans höjdpunkt. Man gjorde allt för att ta sig dit, prioriterade, planerade bättre. Och det kommer jag även göra fr.o.m. nästa torsdag. Varför går det helt plötsligt och varför har det varit så svårt med Linnéa-passen? Jo. Svaret är egentligen enkelt. Tränar man med TSM så är man på ett någorlunda likadan nivå. 20-30 pers kör på mer eller mindre samma tempo, kör mer eller mindre samma antal upprepningar på backen. Jag är med i "min" grupp. På Linnéa-passen är vi totalt kanske 30-40 löpare och det är självklart att det inte finns lika många som ligger på min nivå. De flesta är starkare, snabbare, orkar mer. Man biter ihop och hänger på, är glad för utmaningen. Men visst kan det ofta kännas lite demotiverande. Man drar sig liksom för att ta sig dit, man ligger ändå sist och blir omkört så många gånger.

Gruppträning är alltså inte lika med gruppträning. Man själv tränar på ett annat sätt beroende på gruppens förutsättningar och motivationen är en annan beroende på gruppen.

Nu är det i alla fall dags att byta om och väcka hunden! För det är vår lilla grupp för kvällen!

1 kommentar:

  1. allt med proteinpulver är inte äckligt om man väljer ett proteinpulver som är GOTT! (Som det jag använder, o också säljer =)

    SvaraRadera