måndag 21 februari 2011

Valla eller inte valla? Valla?

Den ständiga frågan, alltså... Uppdaterade mig igår och tittade på avsnitten 4 och 5 av Mitt liv som Hellner som jag missat. I avsnitt 5 får Erik träffa Hellner som bl.a. ger tipset att köra med extra burkvalla. Hellre för mycket fäste än för lite för då kan man slappna av på ett helt annat sätt. Jag har känd samma sak men skyllde alltid på min dåliga balans, saknande teknik, etc. Och så är säkert också fallet men jag tror verkligen att jag behöver byta ut tejpen mot en ordentlig fästvalla. Bakhalt gör att man sträcker sig i ljumskan/höften och då får man mycket ont (kan vakna under natten av smärtan i ljumskan). På lördag ska jag åka i Tveta - antingen blir det en motionärstävling på 15 km (om det finns tillräckligt med funktionärer) eller så drar jag ut själv på ett varv. En tävling eller snabb runda utan ordentlig valla är ingen höjdare. Men om man tittar på väderrapporten på klart.se så verkar det bli varmare framåt helgen. Ska jag då verkligen ta bort tejpen? Valla? Inte valla? När jag nu har satt på burkvalla för, vi säger -10C, hur fungerar samma valla vid 0C? Eller måste jag köpa hela kittet på en gång, järn, vallaväck, ställning, etc? Eller ska man vara tålmodig, avvakta till nästa säsong?

Här är ett bra inlägg av Jan Ottosson på SVD som resonerar lite kring vallning (inlägget är 1 år gammal men det spelar ju ingen roll). Överhuvudtaget bra inlägg från Jan om skidåkning och allt kring vallning! Det kanske ska angripas nu och inte skjutas upp mera? Ger mig en anledning till att städa upp förrådet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar