torsdag 24 februari 2011

Skidsäsongen 10/11 - Framåtblick


Vintern med all snö och sina 15 minusgrader är fortfarande i full gång och det är egentligen för tidigt för en summering. Men nu tar löpträningen ännu mer plats än vad den har gjort tidigare och det betyder ännu mindre tid för skidåkning. På lördag ska husmannen och jag ut till Tveta, Södertälje. Det blir hans första pass på myyyyycket länge och en av mina sista pass för den här vintern. Väderprognosen förutspår plusgrader och om lite mer än 1 vecka sitter jag på flygplanet till Portugal. Vår, löpning, glädje!

Hur har det varit då?

Mängd: 91 km
Antal pass: 12
Period: 2 dec - 23 febr
Framsteg fart: 9.43 min/km -> 7.49 min/km (Ågesta 8 km, åkt 7 gg)
Framsteg teknik: bloody rookie (1 av 10) -> medelmåttig teknik (5 av 10)
Glädjefaktor: 9 av 10
Utvecklingspotential: Teknik (allmänt), rädslan nedförs, balans, teknik uppförs
Bedömning av utrustning:
Skidor Madshus Race Series 372 Ultrasonic, tejpat: Bra skida, tejpen måste bort, haft dåligt fäste många gånger
Pjäxor Atomic Aina: Mycket bra, sitter som ett smäck, lätt att hantera, bra stöd
Bindning Salomon Flex100 Cl Classic SNS Pilot Sport Classic Women: Kass! Ett evigt krångel att få ut pjäxorna!
Stavar OneWay Vasaloppet diamond carbon: Bra. Inget att anmärka!

Och hur tänker jag mig kommande säsong?

Mängd: Svårt att säga, har ju inga referenser. Men fokuset under kommande vintern ska helt klart ligga på skidåkningen! Löpningen blir enbart ett komplement.
Antal pass: Minst 2 per vecka under vintersäsongen. Måste reda ut det där med rullskidor....
Framsteg fart: Också svårt att säga utan referenser. Men en testslinga ska hittas där jag likt Erik S. kör regelbundet.
Framsteg teknik: Mer åkning utan stavar, teknikkurs, kraftigare och uthålligare stakning
Mål: König Ludwig Lauf 5 februari 2012 (50 km), Tjejvasan 25 februari 2012 (30 km)

Eventuellt blir Berlin Marathon i September det sista stora för löpsäsongen. Sedan blir det skidträning för fulla slanten. Man kanske kan åka iväg lite oftare (Torsby, Dalarna...). Efter tjejvasan kan man då så småningom börja träna för Jubileumsmaran samt NY Marathon.

3 kommentarer:

  1. Ludwig König Laug och Tjejvasan står ju på mitt program med!! Kul att ha lopp att se fram emot, det blir lättare att motivera sig. New York!! Häftigt! (Jag ska ju springa i november, har jag kanske sagt det redan?).
    Till nästa säsong har vi planerat att satsa ännu hårdare! Framför allt ska det bli mer styrka. Det blir bra om vi ökar träningen - så har man mer att skriva om i bloggen!!
    Du gör nog klokt i att satsa på löpningen nu, snart läger och sen är det full fokus mot Stockholm marathon ju.
    Men om du får möjighet - så har du nytta av varje mil du åker i vår, till nästa år! Jag brukar själv inte åka så mycket efter Vasaloppet, då känns våren och löpningen så mycket roligare! Men ligger snön kvar ska jag försöka åka några pass till. Framför allt är ju skidåkning så bra träning för hela kroppen. Blir som lite styrketräning i konditionsträningen.
    I helgen ska jag ta mig ut och se hur det känns. Söndag kanske. Hostar fortfarande....

    SvaraRadera
  2. Ska du springa NYmaran nu i november? Oh vad kul! Då kommer det att finnas massor att läsa om din löpträning och sen om själva maran! Toppen.

    Ja, ska försöka åka så många mil som möjligt nu men måste/vill prioritera löpträningen. Imorgon ska vi sticka ut, har lånat skidor åt Daniel. Hoppas han kommer tycka om det. Ska ta med mig fika också ;-) allt för att muta!

    Det vore roligt om vi kunde träffas nån gång och snacka lite träningsupplägg. Jag behöver en massa tips inför båda lopp och sommarträningen inför loppet (tjejvasan, KLL).

    SvaraRadera
  3. Jag ska till Stockholm med jobbet om några veckor, tor-fre. Kanske om vi kunde ta en löptur på torsdagen? Ska kolla datum! Vore jättekul att träffas!
    Ha det bra i morgon på turen! Det är bra med någon muta, det är ju roligt om båda gillar det!
    Jag ska med ut en tur i morgon har jag tänkt. Lugnt så klart. Hostar fortfarande.
    New York ska bli sååå kul! Och mycket att skriva om!

    SvaraRadera