söndag 6 februari 2011

Den eviga hungerkänslan

Sedan ett tag tillbaka har min förbränning ändrats helt. Jag är hungrig större delen av dagen och äter således mycket mer. Jag försöker välja bra mat, dvs mat som är innehållsrik. Inga low fat-produkter som inte mättar. Istället blir det långsamma kolhydrater om det är möjligt, kött/kyckling och grönsaker som inte är gasbildande. Det är ett annat problem jag har, så fort lite kål, bönor eller lök hittar sin väg in i magen så är det kört för hela dan. Det går inte bra att träna med bubblig mage kan jag säga.

Det går inte heller bra att träna med tom mage. I alla fall signalerar kroppen att magen är tom, ca varannan timme. Eller bara en halv timme efter maten, det beror på i vilken stämning min kropp är i. Det är verkligen ett bekymmer för att jag går varken ner i vikt (som jag skulle vilja, några kilo i alla fall) eller så får jag i mig tillräckligt för att orka med den för mig hårda träningen. Jag orkar inte ta i på intervallerna eller på cykeln om magen säger ifrån. Det går helt enkelt inte. Som tur är så går jag inte heller upp i vikt.

Vad gör man då? Jag äter ofta och mycket. Ibland försöker jag lura kroppen med en kopp varm te, särskild på vilodagarna men jag tror inte att det är en bra lösning. Näringen behövs väl för att kroppen kan återhämta sig, reparerar skadorna som uppstår under träningen, bygger muskler. Mia belyste problemet igår när hon skämtsamt sade att hon äter sig mätt på söndagar för en hel vecka. Tänk om man kunde göra det - att slippa hungerkänslan, att slippa tänka på mat jämt, att slippa ta sönder gängarna på kylskåpet i all matletande. Men nu blir det mat!

Aktuell status:
Söndag
Gick upp: 6.30
Frukost: 2 skivor grovt bröd med sylt och ost, kaffe, juice
Lunch: Lasagne, chorizo, sallad, smörgås, kakor, kaffe

Planerat
Middag: Polarbröd med gott pålägg, te, turkisk joghurt med honong. Kanske lite chips och en cognac till filmen.
*Träning: vila, fast hade velat springa ett kort återhämtningspass, men orkar inte riktigt ta mig ut...

Måndag
*Något sub 10km pass för att det är så skojj med löpning!

Motivation: 9 av 10
Energi: 7 av 10

2 kommentarer:

  1. Jag har ätit som Björn Ferry (LCHF) de sista veckorna för att testa om det håller när jag kör långlopp. Testade för två år sen första gången men var osäker då jag inte direkt visste någon som äter så. Men efter att ha läst Ferrys bok var jag övertygad. Jag får nämligen så ont i magen av att äta Vitargo eller/och massor av kolhydrater inför lopp. Jag blir jättemätt av detta! Det är faktiskt superintressant, har tänkt att skriva om det senare.

    SvaraRadera
  2. Det låter intressant. Har ju själv ätit mycket enligt metoden och för ett antal år sedan gick jag ner 10 kg med låg kolhydratsdiet och sedan dess inte gått upp kilona igen. Men nu gäller det att hitta en diet som fungerar med träningen och som framförallt inte gör mig så matdesperat hela tiden. Det är verkligen hemskt. Inte ens en vanlig "dagens sushi" duger längre!

    Jag tycker däremot att det är svårt att äta LCHF när man jobbar som vanligt och inte har matlåda med sig varje dag. Utbudet i stan är inte direkt bra och matsalen på jobbet... nja... sådär. Det är mycket pyssel kring det.

    Förresten så är det ju exakt det sättet Jonas Colting äter. Har redan anmält mig till hans seminare om kosten. Måste kika på hans bok också!

    Blir spännande att läsa ett inlägg om det av dig!

    SvaraRadera